Wednesday, March 17, 2010

مراسم چهارشنبه سوری امسال با وجود تمام تهدیدها و فتواهای اقتدارگرایان با رقص و پایکوبی و شعارهای اعتراضی برگزار گردید

جشنواره نور علیه تاریکی - چهارشنبه سوری متفاوت 1388

مردم در ايران مراسم سنتی چهارشنبه سوری را برغم آنکه روز يکشنبه در يک استقتاء مذهبی آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران غير شرعی توصيف کرده و گفته بود چهارشنبه سوری «مستلزم ضرر و فساد زيادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود،» در اکثر شهرهای ايران به همراه رقص و پايکوبی برگزار کردند.

مراسم امسال بخاطر حضور گستردۀ نيروهای نظامی در خيابان ها و ميادين اصلی و نيز به دليل راه پيمايی های اپوزيسيون در شهرهای مختلف با چهارشنبه سوری سالهای پيش متفاوت بود


حاشیه های مراسم

مراسم چهارشنبه سوری در تهران و برخی شهرهای بزرگ در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

به گزارش جرس ،ماموران نیروی انتظامی،بسیج،سپاه و لباس شخصی ها از ساعات ابتدایی عصر روز سه شنبه در میادین اصلی ،مناطق همجوار پارک های پرتردد و محله های نام آشنا به شکلی گسترده استقرار یافته و رفتار شهروندان را به شدت زیر نظر داشتند.با این حال صدای انفجار ترقه ها و فشفه های رنگی خاص مراسم چهارشنبه سوری که از ظهر سه شنبه فضای تهران را به تسخیر خود درآورده بود تا پاسی از بامداد ادامه یافت.

- بنابر مشاهدات خبرنگار جرس از تهران، نیروهای امنیتی در میادین اصلی شهر مانند میدان انقلاب،آزادی،ونک،صنعت،ولی عصر،هفت تیر و تجریش اتومبیل های گارد ویژه را پارک کرده و در هر یک از این مناطق حدود صد و پنجاه نیروی گارد موتور سوار مستقر شده بودند.

- به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی در میادین اصلی،تجمع های شهروندان برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری به خیابان های فرعی منتقل شده بود.

- نیروی انتظامی به تمام مراکز خرید در خیابان های اصلی پایتخت دستور داده بود که درهای خود را قبل از ساعت 6 غروب سه شنبه به روی مشتریان ببندند.همچنین ده ها مامور نیروی انتظامی سوار بر موتور به رژه در خیابان های اصلی شهر می پرداختند و جوانانی که در حاشیه خیابان ها ایستاده بودند را متفرق می کردند.

- صدای انفجار ترقه ها از نزدیکی های ظهر روز سه شنبه به گوش می رسید ولی با تاریک شدن هوا بر شدت پرتاب ترقه و نارنجک های دستی به شدت افزوده شد.

- در برخی از خیابان ها و کوچه ها مردم صدای ضبط اتومبیل های خود را بلند کرده و به همراه اعضای خانواده و همسایه های خود به رقص و شادی می پرداختند.

- ماشین های آتش نشانی و آمبولانس نیز در میادین اصلی شهر مستقر شده بودند و صدای آژیر آمبولانس در مناطق مختلف شهر به شدت شنیده می شد.

- در خیابان هایی که حضور ماموران انتظامی بسیار پر رنگ بود شهروندان از بالای بام خانه ها مواد منفجره خاص چهارشنبه سوری را به پایین پرتاب می کردند.

- در برخی خیابان های مرکزی شهر محدودیت های ترافیکی ایجاد شده بود و از ورود موتور سواران به بسیاری محدوه ها جلوگیری می شد.

- ماموران شهرداری نیز از ابتدای صبح سطل های زباله پلاستیکی را از سطح خیابان های پرتردد جمع کرده و در بسیاری از موارد زباله ها روی زمین ریخته شده بود با این حال در مناطقی مانند خیابان رودکی،ونک و امیرآباد برخی سطل های زباله توسط شهروندان به آتش کشیده شده بود.

- چراغ های روشنایی بسیاری از خیابان ها هم از همان ابتدای شب خاموش شده بود و صدای انفجار به همراه فضای تاریک حاکم بر شهر تداعی کننده حس اضطراب بود.

- بسیاری از شهروندان به دلیل نگرانی از وقوع درگیری های شدید در شب چهارشنبه سوری زودتر از روزهای قبل محل کار خود را ترک کرده بودند و از همین رو مناطق اتوبانی تهران ترافیکی شدید را در ساعات پیش از غروب شاهد بود.

- واکنش شهروندان به چهارشنبه سوری امسال در مجموع به دو دسته تقسیم می شد.گروهی به دلیل صدای هولناک ترقه ها و نارنجک های دستی برگزاری چهارشنبه سوری به این سبک و سیاق را نمی پسندیدند و گروهی هم انفجار ترقه و نارنجک در شب چهارشنبه سوری را یکی از معدود ابزارهای شهروندان برای اعتراض به حکومت دانسته و از آن دفاع می کردند

No comments:

Post a Comment