Saturday, March 13, 2010

آخرین وضعیت برخی از زنان زندانی

سوسن محمدخانی غیاثوند بازداشت شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر - سوسن محمدخانی غیاثوند، نویسنده کرد امشب پنجشنبه ۲۰ اسفندماه بازداشت شد.

این نویسنده که در زمینه فیلمنامهنویسی و داستاننویسی فعال بود در ساعت ۸ امشب، در منزلش در کرج، طی یورش نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

تا این لحظه از علت بازداشت و محل نگهداری این فعال فرهنگی اطلاعی در دسترس نیست.

این نویسنده در سالهای گذشته علاوه بر فعالیت در زمینه داستان و فیلمنامه در حوزه مسائل فرهنگی کردستان نیز فعال بوده است.


انتقال مجدد بدرالسادات مفیدی به سلول انفرادی

کلمه- دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران مجددا به بند امنیتی 209 بازگردانده شده است.

به گزارش کلمه، خانواده بدرالسادات مفیدی ضمن اظهار بی اطلاعی از دلیل بازگشت دوباره خانم مفیدی به این بند امنیتی، درباره بلاتکلیفی وی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی هرچه سریع ترایشان شده اند.

انتقال دبیرانجمن صنفی روزنامه نگاران به سلول انفرادی می تواند به معنای از سرگرفتن دوباره بازجویی ها از وی و اعمال دور تازه ای از فشارها بر این روزنامه نگار زندانی و خانواده اش باشد.

بدرالسادات مفیدی، روزنامه نگار و دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران در تاریخ 8 دی ماه سال جاری به همراه همسرش، مسعود آقایی در منزل مسکونی شان بازداشت شد.

گفتنی است مسعود آقایی، آخر بهمن ماه با قرار وثیقه ی 500 میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.


وضعیت بهاره هدایت همچنان نامشخص است

کلمه- در حالی که وضعیت برخی از اعضای بازداشتی دفتر تحکیم تقریبا مشخص شده است، وضعیت بهاره هدایت،مسئول روابط عمومي دفتر تحکم هنوز مشخص نیست.آن گونه که امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، اعلام کرده است علیرغم پایان بازجوییها از بهاره هدایت هنوز هیچ پرونده ای از او در دادگاه انقلاب موجود نیست و وکیل هم هنوز نتوانسته وکالتاش را در پرونده به ثبت برساند.

احمدیان گفته است: با اینکه وضعیت بقیهی اعضای تحکیم وحدت تا حدودی روشنتر شده و توانستهاند ملاقات حضوری داشته باشند و با توجه به اینکه بازجویی از همسرم به پایان رسیده است، ولی تاکنون وضعیت پروندهی همسر من، مبهم است و من و خانوادهاش هنوز نتوانستهایم با وی ملاقات حضوری داشته باشیم.

بهاره هدایت فعال دانشجویی در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. دادستان تهران برای بهاره هدایت ۱۶ مورد اتهامی برشمرده که آن را شخصا به وی تفهیم کرده است.


نامه ی خانواده ی نظرآهاری خطاب به دادستان تهران: «شیوا را در آستانهی عید آزاد کنید»

کمیته گزارشگران حقوق بشر - با گذشت بیش از ۸۰ روز از بازداشت شیوا نظرآهاری، فعال برجسته حقوق بشر خانوادهاش همچنان در انتظار آزادی او به سر میبرند. این درحالی است که وی پیش از این نیز در روز ٢٤ خرداد ماه، توسط نيروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت شده و مدت ۱۰۰ روز را در زندان گذرانده بود.

این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در سال ۸۸، حدود ۱۹۰ روز را در زندان به سر برده که حدود ۱۰۰ روز آن در سلولهای انفرادی زندان اوین بوده است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر به عنوان نهادی مستقل، هدفش اطلاعرسانی و دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر است. این کمیته در طول ۴ سال فعالیت خود گزارشها، اطلاعیه ها، بیانیه ها و مقالات متعددی را در زمینه نقض حقوق بشر منتشر کرده و خود را به عنوان نهادی مدنی و فارغ از هرگونه جهت گیری سیاسی در میان فعالان داخلی و خارجی مطرح کرده است.

با این وجود، تنها در سال جاری، ۹ تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر به بازداشت نیروهای امنیتی درآمدند و دیگر اعضای کمیته نیز از گزند فشار دستگاه امنیتی در امان نبوده اند.

آنچه در زیر میآید نامه ی خانواده ی شیوا نظرآهاری خطاب به عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران است.

جناب آقای جعفری دولت آبادی دادستان محترم تهران

با سلام

غرض از نوشتن این نامه این است که ما موفق به دیدار شما و همچنین معاون محترمتان نشدیم . ما در چند روز گذشته بارها برای دیدار با شما به دادستانی تهران مراجعه کرده ایم. بنابراین خواستیم از این طریق صدای مان را به شما برسانیم . هر چند پیش از این یک بار با شما ملاقات کرده ایم و برخی از گفته هایمان را با شما در میان گذاشته ایم. آن زمان فکر نمی کردیم مدت حبس دخترمان این قدر به درازا بکشد ما در آن دیدار از شنیدن اتهامات دخترمان تعجب کردیم و تاکنون نیز نتوانسته ایم آنها راباور کنیم و همچنان به صحبت های آن روزمان با شما فکر می کنیم. ما به عنوان پدر و مادر شیوا نظر آهاری دختر جوانی که هم اکنون در زندان اوین به سر می برد در آستانه نوروز مثل تمام خانواده های ایرانی دلمان می خواهد همه در کنار هم سال نو را آغازکنیم، اما با توجه به شواهد مثل اینکه امسال از این موهبت بر خوردار نیستیم.

آقای دادستان

حالا که قرار بازداشت دخترم را تبدیل به قرار وثیقه نمی کنید ( می دانید که شیوا با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی برای بار اول از زندان آزاد شد و هم اکنون نیز این قرار در پرونده ایشان وجود دارد ) حداقل اجازه دهید با او ملاقات حضوری د اشته باشیم . می دانید که ما پس از گذشت چهار ماه از بازداشت دوباره دخترمان هنوز موفق به ملاقات حضوری با او نشده ایم و هربار فقط از پشت شیشه های مات و گوشی های تلفن با دلبندمان سخن گفته ایم .آیا در آستانه فرا رسیدن سال نو این درخواست بزرگی است ؟

از شما تقاضا داریم اگر هنوز تصمیمی برای آزادی فرزندمان نگرفته اید ؟ حداقل دستور دهید که او در شرایط بهتری دوران زندانش را سپری کند. او را به سلولی ببرید که امکانات حداقلی مثل تلویزیون داشته باشد . هم اکنون دخترم در سلولی بدون هیچ امکاناتی نگهداری می شود و حتی از داشتن کتاب و روزنامه هم محروم است .کتابهایی که حدود یک ماه و نیم است در روز ملاقات به اوین می بریم و هر بارنیز به دلیل قبول نکردن آنها توسط ماموران زندان اوین دوباره با خود به خانه بر می گردانیم .آقای دادستان لا اقل دستور دهید دخترمان را از خواندن کتاب و روزنامه محروم نکنند . در پایان هنوز هم امیدوارم که راٌفت اسلامی شامل حال ما و خانواده ام بشود و فرزندمان در لحظه ی تحویل سال مانند بسیاری از شهروندان ایرانی در کنار مان باشد.


محبوبه کرمی در تماس تلفنی با خانواده اش، از سلامت خود خبر داد

گویا - طبق خبر دريافتی، محبوبه کرمی در تماسی که برای دومين بار در ساعت هفت و نيم شب چهارشنبه نوزدهم اسفندماه با خانواده اش داشت، از سلامت خود خبر داد.

اولين تماس محبوبه در اوايل هفته بود. او در تماس تلفنی با برادرخود، محسن کرمی، عنوان کرده که در بند ۲۰۹ اوين و به صورت انفرادی نگهداری می شود. همچنين او اشاره کرده است که هم اکنون تحت بازجويی است، در حالی که هنوز تفهيم اتهام نشده است. موارد بازجويی وی نيز در رابطه با حوادث اخير بوده است.

محبوبه کرمی از فعالان کمپين يک ميليون امضاء است که برای پنجمين بار، در ۱۱ اسفند ماه بازداشت شد.

به گفته محسن کرمی، بار گذشته که محبوبه کرمی بازداشت شد، مادر وی که سرطان داشت، به دليل نگرانی و استرس وارد شده از بازداشت محبوبه به بيمارستان منتقل شد و ۱۵ روز از بازداشت محبوبه را در بيمارستان بود. وی در شبی که محبوبه از زندان آزاد شد درگذشت و اين مسئله بر محبوبه فشار روحی بسياری وارد کرد.

برادر محبوبه عنوان می کند که وی در سال گذشته به دليل از دست دادن مادر و نگهداری از پدر بيمار خود که ۸۶ سال داشته و دارای بيماری آلزايمر است، نتوانسته بود به فعاليت های شخصی خود برسد، بنابراين هيچ وقتی نيز برای فعاليت اجتماعی نداشته، به طوری که دچار افسردگی شده و تحت درمان روانپزشک قرار داشت.

از همين رو، محسن کرمی، دليل بازداشت محبوبه را نامفهوم می داند.


مراجعه به منزل مرجان صفری

خبرگزاری هرانا - ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل مرجان صفری فعال حقوق بشر، ضمن تفتيش منزل پدری وی خانواده او را تهديد کردند.

به گزارش هرانا، ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل پدری مرجان صفری اقدام به تفتيش منزل و ضبط کامپيوتر نمودند، که به دليل عدم وجود هارد ديسک بر روی کامپيوتر، خانواده وی را تهديد کردند که اگر در اولين فرصت هارد ديسک کامپيوتر را به آنها تحويل ندهد فرزندشان را تا ۲ سال ديگر نيز نخواهند ديد.

مرجان صفری از روز دستگيری تا کنون تنها يکبار با منزل تماس گرفته و از حضور خود در زندان اوين خبر داده است، پيگيری های خانواده برای ملاقات و کسب اطلاع از وضعيت وی به سرانجامی نرسيده است.

مرجان صفری از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر می باشد که در 11 اسفند ماه به مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد.


انتقال زینب جلالیان، زندانی محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم

دیده بان حقوق بشر کردستان- خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری در روز چهارشنبه ۱۹ اسفند ماه ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: بنده روز دوشنبه ۱۷ اسفند به کرمانشاه رفتم تا وکالت زینب جلالیان را به عهده بگیرم. برای وکالت، بنده می بایستی حتماً با ایشان ملاقات می کردم و وکالت نامه امضا شده از خانم جلالیان می گرفتم اما متاسفانه موفق به این کار نشدم چون نتوانستم با ایشان ملاقات داشته باشم. هر چند بنده برای دفاع از ایشان رفتم اما هنوز وکالت من مسجل نیست.

بهرامیان در گفتگویی با خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان اضافه کرد: روز دوشنبه که به کرمانشاه رفتم، معاون دادستان و دادسرای کرمانشاه هماهنگی های لازم را انجام دادند. آنها هیچ گونه مشکلی با بنده نداشتند. سپس برای ملاقات با خانم جلالیان به زندان دیزل آباد کرمانشاه رفتم. در آنجا به من گفتند که زندان دیزل آباد مردانه است و هیچ زندانی زنی در آنجا نگهداری نمی شود. آنها گفتند برای ملاقات با خانم جلالیان باید به زندان زنان کانون اصلاح و تربیت بروید که در مسیر جاده کرمانشاه به سنندج است. لذا بنده هم به کانون مراجعه کردم اما در آنجا نیز یک سرباز جلوی در از طرف مدیریت کانون اطلاع داد که خانم جلالیان را یکماه پیش ماموران آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از اینجا برده اند و ما هیچ اطلاعی از ایشان نداریم. هر چه هم اصرار کردم و پرسیدم «آخه کدام قسمت؟!»، «کدام سازمان؟!»، آن سرباز در مقابل تعجب و سوالهای بنده از طرف مدیریت کانون فقط گفت که «ما هیچی نمی دانیم».

این وکیل دادگستری با ابراز نگرانی از وضعیت و سرنوشت زینب جلالیان در ادامه سخنانش افزود: در حال حاضر سوالی که بنده از مسئولان دارم این است، « خانم جلالیان دادگاهی شده اند و حکم اعدامشان هم صادر شده بنابراین چه لزومی دارد که ایشان را از زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل کنند؟!!»

خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری در پایان سخنانش گفت: الان برای بنده فقط یک راه باقی مانده که جهت اعتراض به دادسرای کل کشور، قوه قضائیه و دفتر مقام معظم رهبری مراجعه کنم.

گفتنی است؛ خروج زینب جلالیان از محل زندانش و انتقال ایشان به مکانی نامعلوم باعث نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشر شده است. برخی از آنان معتقدند احتمال اجرای حکم اعدام خانم زینب جلالیان با این انتقال می تواند قوت بگیرد.


سمیه مومنی به رغم تودیع وثیقه همچنان در زندان بسر می برد

پس از گذشت هفت روز از سپردن وثیقه برای آزادی سمیه مومنی هیچ خبری از آزادی آنان نیست .

به گزارش خبرنگار کلمه پس از انتشار سپردن وثیقه و احتمال آزادی احسان مهرابی،اکبر منتجبی ،وحید پور استاد و سمیه مومنی، برخورد ها با این روزنامه نگاران تند تر شده و دوباره بازجویی ها از سر گرفته شده است. به نحوی که مجددا آنها را به سلول انفرادی منتقل کرده اند.

علی رغم مراجعه و پیگیری خانواده این زندانیان دادستانی و مسولان اوین هیچ یک پاسخگوی دلیل عدم آزادی آنها پس از سپردن وثیقه نیستند.

در چنین شرایطی و با توجه به پیش رو بودن سال نو و ایام نوروز خانواده های این روزنامه نگاران تحث فشار روحی شدید قرار دارند و امیدوار هستند تا عزیزانشان پیش از سال نو آزاد شوند.


منبع: مدرسه فمینیستی

No comments:

Post a Comment