Thursday, March 18, 2010

پاسخ مردم به رهبر: آیین ملی ماست نه خرافه

برپا کردن آتش و شادمانی و رقص جمعی در شب چهارشنبه سوری از سوی مردم ایران، در میان تدابیر شدید امنیتی با گستردگی بیشتری نسبت به سال های قبل برگزار گشت. این مراسم در برخی مناطق با دخالت موتور سواران و نیروهای نظامی به خشونت کشیده شد.

از یک هفته قبل چند تن از روحانیون و سخنرانان مذهبی شرکت در چهارشنبه سوری را تقبیح کردند و با پخش گفته های آیت الله مطهری فشار خود را برای جلوگیری از شرکت مردم در این مراسم به کار بردند تا سرانجام صدا و سیما اعلام کرد آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز چهارشنبه سوری را فاقد مبنای شرعی و مستلزم فساد دانست. چنین بود که به نظر می رسد مردمی که با همه فشارها و تهدیدها در مراسم شرکت کردند قصد داشتند به رهبر و دیگر روحانیون نشان دهند که به بزرگداشت آیین کهن خود می پردازند. چنان که بنا به گزارش ها مردم در حاشیه برپائی مراسم می گفتند: چهارشنبه سوری ، جشن ملی ماست و از 1700 سال قبل از میلاد برگزار می شود و آمده ایم در خیابان ها تا بگوییم نه خرافه هست و نه فساد که آیین ملی ایرانیان است و این روز را پاس میداریم.

مردم می گویند در سی سال گذشته همیشه چهارشنبه سوری محملی برای برخاستن فریاد جوانانی بود و هر سال که از عمر جمهوری اسلامی گذشت این اعتراض ها بلندتر شد تا امسال که همه واکنش های دولتی و حکومتی و دخالت رهبر جمهوری اسلامی نشان داد که حکومت نگران است که جنبش سبز از میان خاکستر زندان ها و سرکوب ها و دلسردی ها در این شب باز سر بر آورد.

گزارش خبرنگاران روز حاکی است امسال با توجه به سرکوب های گسترده 9 ماهه گذشته، گرچه وسعت تظاهرات مانند سال های قبل نبود اما حاضران مصمم تر و سیاسی تر از گذشته آماده آن بودند که با ماموران درگیر شوند اما گوئیا ماموران دستور داشتند که تا می توانند مدارا کنند. از همین رو با وجود آن که در این چند روزه تهدید ها و هشدار ها شدید بود اما چندان که غروب شد و صدا از هر گوشه شهر تهران برخاست، ماموران امنتیی و انتظامی از درگیر شدند پرهیز کردند..

گزارش ها نشان می دهد علیرغم تهدیدها و هشدارهای مقامات نظامی و امنیتی ، چهارشنبه سوری در نقاط مختلف شهر تهران برگزار شد، در چند نقطه هم به دلیل برخورد نامناسب و خشونت آمیز موتور سواران بسیجی، کار به درگیری و خشونت کشید و شعار های "مرگ بر دیکتاتور" شنیده شد.

موتورسواران بسیجی در حالی در دسته های 30 تا 40 نفره در خیابان ها و مناطق مختلف تهران تا پاسی از شب ، مانور میدادند که حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران از ممنوعیت تردد موتورسواران در روز سه شنبه خبر داده و گفته بود: "موتورسیکلتسواران در تهران از ساعت ۱۴ روز سهشنبه تا ساعت ۲۴ همان روز خصوصا در مناطق شمالی شهر ممنوع است و ماموران پلیس از تردد این دسته از وسایط نقلیه جلوگیری کرده و موتورهای متخلف توقیف میشوند". اما به نظر می رسد با هماهنگی قبلی لباس شخصی ها و بسیجی ها میدان عمل داشتند.

شهر تهران روز به شدت امنیتی را پشت سر گذاشت که تمام مناطق شهر پر از ماموران نظامی و امنیتی و نیروهای بسیج بود.



انفجار پارکینگ حسین کروبی توسط حقیقت نیوز!

هنوز اخبار مربوط به چگونگی برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در تهران از سوی خبرگزاریها و رسانه های معتبر مخابره نشده بود که حقیقت نیوز سایت ن به نزدی به رییس دولت و منتسب به پسر او در خبری مدعی شد "بر اثر وجود مواد محترقه و آتش زا در پارکینگ منزل حسین کروبی فرزند ارشد مهدی کروبی انفجار مهییی در منزل وی رخ داد و بیش از 100 کیلوگرم مواد آتش زا و محترقه جاسازی شده بود که بر اثر اصطکاک ایجاد شده توسط افرادی که در منزل حسین کروبی حضور داشتند این مواد منفجر شد".

این رسانه ادعا کرده بود که موقع انفجار دو فرزند حسین کروبی نیز در محل حضور داشتند. حسین کروبی ، فرزند مهدی کروبی در گفتگو با خبرنگار "روز" این ادعا را تکذیب کرد و گفت که چنین ادعایی صحت ندارد.

براساس این گزارش حسین کروبی به اتفاق دو فرزند خود روز گذشته همچون سایر مردم ایران ، مراسم چهارشنبه را برگزار کرده است.

خبرسازی این سایت نزدیک به احمدی نژاد در حالی صورت می گیرد که دو روز قبل، طرفداران او با حمله به منزل مهدی کروبی، خساراتی به ساختمان محل سکونت او زده بودند.

دیروز صبح روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران هم در یک خبر جعلی ادعا کرده بود که مهدی کروبی مشغول تهیه بیانیه ای تند علیه نظام است که مشاورانش معتقدند باید قبل از چهارشنبه منتشر شود و عده ای هم نظر داده اند که بهترست بعد از مراسم چهارشنبه انتشار یابد. این روزنامه در ماه اخیر با انتشار خبرهای ساختگی قصد دارد نشان دهد که همه سبزها را زیر نظر دارد و با شنود و کنترل آن ها اقتدار و بر صحنه اشراف دارد. در حالی که با آزاد شدن برخی از زندانیان معلوم شده است که تنها منبع برخی از گزارش های جوان – و کیهان – بازجوئی هائی است که زندانیان پس داده اند.



گاز اشک آور و بازداشت

براساس گزارش خبرنگاران روز، منطقه نارمک و هفت حوض و فلکه اول تهرانپارس بخصوص خیابانهای 154 و خیابان بهار و خیابان رشید از ساعت سه بعد از ظهر در کنترل نیروی انتظامی و ماموران ضد شورش بود و تقریبا به فاصله هر بیست متر، سه مامور در دوطرف این چند تا خیابان ایستاده بودند.

دو هلیکوپتر نیروی انتظامی با ارتفاع خیلی کم شاید 100 تا 150 متری روی منطقه و فلکه اول تهران پارس در حرکت بودند و در هلیکوپتر ها باز بود و اینقدر پایین حرکت میکردند که به راحتی می شد ماموران داخل هلیکوپترها را دید.

یکی از ناظران از درگیری و پرتاب گاز اشک آور در تهرانپارس خبر داده است. براساس این گزارش در خیابان های 150 و 152 نزدیک به فلکه اول تهران پارس، مردم در حال برگزاری مراسم و پریدن از روی آتش بودند که با حمله نیروهای بسیجی مواجه می شوند و نیروی انتظامی برای پراکنده کردن مردم متوسل به باتوم و گاز اشک آور می شود که مردم در مقابل به سر دادن شعار "مرگ بر دیکتاتور" می پردازند".

یک شاهد عینی به خبرنگار "روز" گفت: گاز اشک آور زدند که به دلیل آتش زیاد تاثیری نداشت و مردم شروع به هو کردن آنها کردند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند . اما اجازه نمی دادند مردم تجمع کنند و مردم به صورت پراکنده شعار می دادند. اول خیلی درگیری نبود و نیروی انتظامی مردم را متفرق می کرد اما بسیجی ها حیدر حیدر گویان با موتور آمدند و شروع به زدن مردم کردند. مردم هم چند ترقه و نارنجک دستی زدند و درگیریها بالا گرفت. . وقتی می بینند که گاز اشک آور تاثیری نمی کند به ماشین های جوانانی که د رترافیک گیر کرده بودند حمله کرده و شیشه های چند ماشین را شکستند. می مردم رو متفرق می کرده

این گزارش می افزاید: نیروی انتظامی لباس کامل زرهی داشتند اما نیروهای بسیج فقط کاسکت داشتندم ماشین های زره پوش و آب پاش در اکثر نقاط تهران دیده می شد و در برخی مناطق از جمله تهران پارس نیز نوعی وانت که بر روی آنها نورافکن وجود داشت آورده بودند.

وی در خصوص بازداشت شدگان احتمالی نیز گفت که در فلکه اول صادقیه، حدود بیست نفر را نیروهای بسیج با خود برده اند اما مشخص نیست که آنها را بازداشت کرده اند یا نه اما در خیابان رشید چند نفر را بازداشت کردند.

براساس این گزارش، خیابان 154 تهرانپارس و دور فلکه اول هم لباس شخصی ها و بسیجی ها با مردم درگیر شدندت و اسپری اشک اور زدند. یکی از ساکنان خیابان 154 به "روز" گفته است که گاز را به سمت خانه ها پرتاب کردند و برخی از ساکنان به شدت حالشان بد شد.

خبرنگاران "روز" از درگیری در میدان هفت حوض تهران نیز خبر داده اند که منجر به بازداشت تعدادی از مردم شده است. در این منطقه به گفته شاهدان عینی حتی بچه ها و مادرانی که میخواستند مانع دستگیری دیگران شوند را نیز با خود برده اند.

در این منطقه به گفته شاهدان عینی، مغازه ها و دستفروشهای کنار خیابان را که به خاطر عید این روزها به شدت سرشان شلوغ است، کلا جمع کرده بودند و مغازه ها را از ساعت دو مجبور کرده بودند که تعطیل کنند.

بر اساس ویدئوهایی که بر سایت یوتیوب قرار گرفته ، مردم در میدان صادقیه شعار "نترسید ما همه با هم هستیم" سر میدهند و در شهرک کباتان و میدان توحید؛ "الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور".

فیلمی هم از نظام آباد نیز بر سایت یوتیوب قرار گرفته که چند جوان شعار میدهند "توپ تانک فشفشه، ایران شیلی نمی شه".

"مرگ بر دیکتاتور" شعار مشترک مردمی بود که مراسم چهارشنبه سوری آنان از سوی ماموران به خشونت کشیده شد. در ویدئویی که مشخص نیست مربوط به کدام منطقه تهران است موتورسواران به مردمی که در حال پریدن از روی آتش بودند حمله کردند و مردم که تا ان لحظه شعاری نداده بودند به سر دادن شعار "مرگ بر دیکتاتور" پرداختند.

در برخی ویدئو ها نیز صحنه هایی از به آتش کشیدن عکس آیت الله خامنه ای دیده می شود.

No comments:

Post a Comment