Tuesday, January 26, 2010

نامه سرگشاده جمعی از اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های داخل و خارج از کشور برای آزادی مجید توکلی

،

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف داخل و خارج کشور در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضاییه، خواستار خاتمه سرکوب دانشگاهیان و همچنین آزادی دانشجویان دربند، به ویژه مجید توکلی شدند.


به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این نامه سرگشاده نسبت به ورود نیروهای خارج دانشگاه به دانشگاه و حملات صورت گرفته به دانشجویان نیز اعتراض شده است.


در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:


«برخوردهای ناصواب با دانشجویان هنگامی تاسف بارتر است که در روز دانشجو، سالگرد گرامیداشت خاطره اعتراض دانشجویان به خودکامگی شاه و سیاست های حامیان خارجی اش و حمله نظامیان به دانشگاه تهران، روی دهد .امسال در کمال ناباوری شاهد حوادث تلخی نظیر آنچه از سال ۱۳۳۲ نقل شده است بودیم؛ نیروهایی از خارج دانشگاه وارد دانشگاه ها شدند، دانشجویان را به جرم اعتراض و انتقاد، مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و فضای امنیتی توام با رعب و وحشت را بر دانشگاه ها حاکم نمودند. علاوه بر آن، در شانزده آذر و همچنین در روزهای قبل و بعد از آن، تعداد زیادی از فعالان دانشجویی سراسر کشور دستگیر شدند.


دانشگاه خانه دانشجوست و دانشجویان هر سال در روز دانشجو در این خانه، مراسمی برای بزرگداشت یاد شهیدان این روز و پاسداشت آرمان های دانشجویان برگزار می کنند. امسال نیز دانشجویان به سنت هر سال در دانشگاه های سراسر ایران از جمله دانشگاه امیرکبیر، تجمعاتی را در بزرگداشت روز دانشجو برگزار کردند. مجید توکلی، یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، در بخشی از این تجمعات و به عنوان تنها فرصت سالانه دانشجویان برای ابراز انتقاد در فضای امن دانشگاه، به ایراد سخنرانی در نقد مسئولین رده بالای نظام پرداخت. وی پس از برگزاری مراسم به هنگام خروج از دانشگاه به گفته شاهدان عینی به صورت خشونت آمیزی دستگیر و به محل نامعلومی منتقل شد. ساعاتی پس از بازداشت این فعال دانشجویی، رسانه های وابسته به دولت عکسهایی از او را در لباس زنانه، به زعم خود برای تحقیر وی، منتشر کردند و برخی از این رسانه ها حتی او را با عناوینی نظیر «لیدر و سازمان دهندۀ اغتشاشات» معرفی کردند در حالیکه طبق اصول ۳۷ و ۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل بر برائت است و همچنین هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر یا بازداشت شده ممنوع است. مجید توکلی مدت یک ماه را در محل نامعلومی به سر برد و حتی خانواده وی اطلاعی از محل بازداشتش نداشتند که مغایر با اصل ۳۲ قانون اساسی می باشد. نحوه دستگیری و برخورد با مجید توکلی به علت ابراز عقیده در یک تجمع دانشجویی، همچنین برخوردهای مشابه در هفته های اخیر با سایر فعالان دانشجویی، نگرانی عمیقی را از برخوردهای سیاسی و فراقانونی با دانشجویان ایجاد نموده است.»


در انتهای این نامه نیز آمده است:


ما امضاکنندگان این نامه، بخشی از جامعه دانشگاهی داخل و خارج از کشور، نگرانی شدید خود را از وضعیت فعالان دانشجویی ابراز می نماییم و از جنابعالی تقاضا داریم که با درایت و مصلحت اندیشی خود زمینه بازگرداندن آرامش را به فضای دانشگاه ها ایجاد نمایید و اسباب آزادی هر چه سریع تر مجید توکلی و سایر دانشجویان در بند را فراهم آورید.


این نامه تاکنون به امضای 980 نفر از دانشگاهیان رسیده است. برای امضای این نامه به لینک زیر می‌توانید مراجعه کنید:
http://majidtavakkoli.freepoliticalprisoners.net/

No comments:

Post a Comment