Wednesday, October 6, 2010

محمد داوری در فهرست دریافت جایزه بین المللی آزادی مطبوعات

کمیته حمایت از خبرنگاران اعلام کرد امسال جایزه بین المللی آزادی مطبوعات را به چهار تن از کشورهای ایران، روسیه، ونزوئلا و اتیوپی اعطا می کند. محمد داوری، سردبیر سحام نیوز، از ایران این جایزه را قرار است دریافت کند.



این جوایز قرار است در ماه نوامبر، ماه آینده میلادی اعطا شود. در کنار محمد داوری از ایران، نادره عیسایوا از روسیه، داویت کبه ده از اتیوپی و لورنو مارکز از ونزوئلا به عنوان خبرنگارانی که زندگی و امنیت خود را به خطر انداخته اند تا حقایق را بیان کنند، مستحق دریافت جایزه شناخته شده اند.

جوئل سایمون، مدیر کمیته حمایت از خبرنگاران گفت:« برندگان جایزه آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۰، همه به دلیل فعالیت روزنامه نگاری خود با زندان، شکنجه و خشونت روبرو شده اند. هریک هم به شکل موثری در زندگی مدنی جامعه خود موثر بوده اند و خطاها و نادرستی ها را برملا کرده و با فساد مبارزه کرده و نظر انتقادانه خود به حاکمیت را حفظ کرده اند.»

محمود داوری، ۳۶ ساله و سردبیر سایت سحام نیوز، وبسایت حزب اعتماد ملی در فاش کردن شکنجه ها و تجاوزهای بازداشتگاه کهریزک نقش داشت. با توجه به این که این بازداشتگاه به دلیل «استاندارد نبودن» بسته شد، با این حال آقای داوری دستگیر شده و به زندان اوین رفت.

وی در حال حاضر به اتهام «اقدام به تبانی علیه نظام» به پنج سال زندان محکوم شده و در زندان به سر می برد. مادر آقای داوری در نامه ای به بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل از شکنجه پسرش در زندان خبر داد.

محمد داوری از ۱۷ شهریور ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد. به گزارش سحام نیوز، وی پس از نامه ای توسط مهدی کروبی به رییس مجلس خبرگان پیرامون شکنجه و آزار زندانیان سیاسی در بازداشتگاه کهریزک دستگیر و تحت فشار و شکنجه قرار گرفت تا علیه مهدی کروبی در تلویزیون جمهوری اسلامی اقرار کند.

مهدی کروبی در نامه‌ای به دادستان تهران، مسئولیت تمام اسناد و فیلم‌هایی را که به عنوان مستندات وجود شکنجه و تجاوز جنسی در زندان‌های ایران ارایه کرده بود بر عهده گرفت و محمد داوری را تنها فیلمبردار مصاحبه‌ها عنوان کرد و گفت او هیج نقش دیگری در این ماجرا نداشته است.

گزارش شده که آقای داوری هشت ماه است که در زندان انفرادی است و هیچ گونه تماسی با خانواده اش نداشته و این حق از او سلب شده است. آقای داوری معلم است و از مجروحان جنگ ایران و عراق هم هست و از ناحیه پا و چشم دچار معلولیت شده است.



No comments:

Post a Comment