Saturday, January 1, 2011

افزایش قیمت برخی از اقلام خوراکی

بازار میوه و مرکبات، صیفی جات، گوشت و مرغ و حبوبات امروز شنبه نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته تغییر چندانی نشان نمی‌دهد و تنها قیمت مرغ تازه و برخی انواع برنج به‌صورت خودسرانه اندکی بالا رفته که نیازمند برخورد قانونی بازرسان است.

گشتی در بازار خرده فروشی امروز شنبه نشانگر این است که مردم اقبال بیشتری به خرید از میادین میوه و تره بار نشان می‌دهند. آنها معتقدند که قیمت‌ها در غرفه‌های میادین نسبت به سطح شهر معقول‌تر است، به خصوص درباره میوه و صیفی جات که خرید از میادین میوه و تره بار به صرفه‌تر به‌نظر می‌رسد.

شهروندان نیز خود معتقدند که قیمت حبوبات و کالایی همچون رب، تن ماهی و انواع کالاهایی که درج قیمت از سوی تولیدکنندگان صورت می‌گیرد، در مغازه‌های خرده فروشی یکسان است و تنها میوه و تره بار است که برخی متخلفان، قدرت مانور بیشتری برای افزایش قیمت در آنها دارند.

یک مغازه دار در خیابان مرزداران می‌گوید: انواع میوه مرغوب، قیمت بالاتری از میادین میوه و تره بار دارد، ما نمی‌توانیم جنس بد به مشتریان خود بدهیم، بنابراین باید در خریدهای کلی خود نیز دقت لازم را داشته باشیم که ضایعات کم باشد. به تبع، قیمت نیز بالاتر می رود.

وی می افزاید: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش برخی از هزینه‌های مردم، آنها ترجیح می‌دهند که از میادین میوه و تره بار خرید کنند، چراکه قیمت‌ها به صرفه تر است، تنها افرادی که از تمکن مالی برخوردار بوده یا زمان آنها اجازه نمی‌دهد در ساعات مقرر به خرید بروند، از مغازه خرید می کنند. به اعتقاد این مغازه‌دار، مردم در خرید محتاط تر شده‌اند.

مغازه دار دیگری در خیابان ویلا معتقد است که اگر انصاف رعایت شود، مردم همواره مشتریان ثابت مغازه‌اش خواهند ماند، در غیر این صورت اگر جنس مرغوب نباشد و قیمت هم بالا باشد، آنگاه مشتریان خود را از دست خواهد داد.

وی هم تغییر رفتار مصرف کنندگان را به رخ می‌کشد و می‌گوید: مردم به اندازه نیاز مصرفی خود خرید می‌کنند، البته وسواس بیشتری نیز نسبت به پولی که برای خرید میوه می‌پردازند، به خرج می‌دهند و دقت دارند که در مقابل پول پرداختی، میوه بهتری را نیز طلب کنند.

این مغازه دار به گرانی صیفی جات اشاره می‌کند و می‌گوید: فردی که برای مغازه ام جنس می‌آورد، اکنون با افزایش هزینه سوخت، کرایه بیشتری را از من طلب می‌کند، من نیز افزایش هزینه‌های آب و برق و کرایه حمل را باید بپردازم، پس طبیعی است که باید بخشی از قیمت‌ها را افزایش دهم، اما به دنبال سوء‌استفاده نیستم.
بر اساس گزارش مهر، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم موز 1090 تومان، گریپ فروت 550 تومان، لیموشیرین 720 تومان، پرتقال 850 تومان، سیب قرمز 900 تومان، انار 1170 تومان و نارنگی 650 تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود، البته کمی دقت نشانگر این است که کیفیت برخی از انواع میوه، کمی نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم کلم قرمز 290 تومان، کلم سفید 280 تومان، لیموترش 620 تومان، فلفل دلمه ای 700 تومان، گوجه درجه دو 820 تومان، گوجه درجه یک 950 تومان، سیب زمینی 490 تومان و پیاز 570 تومان است. شلغم و چغندر نیز به ترتیب 270 و 280 تومان و کدو نیز 390 تومان عرضه می‌شود.

در این میان، شیر یارانه‌ای نیز همچون گذشته 350 تومان البته با صف طولانی‌تر، مرغ 2850 تومان و تخم مرغ هر کیلوگرم 1390 تومان عرضه می‌شود.

با نزدیک شدن به پایان فصل برداشت برنج نیز، قیمت انواع برنج در بازار با اندکی افزایش روبرو بوده است، البته برخی از انواع برنج نیز قیمت ثابتی داشته‌اند، هم اکنون هر کیلوگرم برنج هاشمی 2500 تومان، برنج طارم 2500 تومان، برنج صدری 2250 تومان، برنج وارداتی 1950 تومان عرضه می شود.
قیمت برخی از برندهای روغن نباتی نیز نسبت به هفته‌های گذشته ثابت مانده است و برخی نیز اندکی افزایش داشته اند. به نحوی که قیمت هر حلب روغن جامد 5 کیلویی بدون تغییر نسبت به هفته های گذشته 10200 تومان در بازار مشاهده می‌شود. قیمت هر کیلوگرم شکر فله 1080 تومان و هر کیلوگرم قند شکسته 1380 تومان است.
قیمت انواع مواد پروتئینی نیز تقریبا بدون تغییر بوده است. به نحوی که قیمت هر کیلوگرم راسته گوساله 10680 تومان، خورشتی گوساله 9360 تومان، قلوه گاه گوساله 6550 تومان، گردن گوساله 7590 تومان، راسته گوسفندی با استخوان 12280 تومان، ران گوسفندی 15 هزار و 50 تومان، کف دست گوسفندی 15 هزار و 160 تومان، آبگوشتی گوساله 10920 تومان و ماهیچه گوساله 9880 تومان است.
البته به‌نظر می‌رسد که با تمهیدات دولت مبنی‌بر اعلام کالابرگ برنج، قیمت این محصول مصرفی تا حدودی کاهش یابد، ضمن اینکه درباره مرغ تازه نیز که با افزایش 100 تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه است، دولت با ارائه‌دان مرغ، تسهیلات برای خرید گازوئیل و تمهیدات دیگر، تلاش دارد تا قیمت‌ها را به سطح مناسبی برساند.

No comments:

Post a Comment