Tuesday, January 18, 2011

مقدار تركيبات سرطان زا در بنزين زياد است

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران تاكيد كرد: مقدار تركيبات آلاينده موجود در بنزين كه بيماري‌هاي خطرناكي را به همراه دارد، بسيار زياد است، به عنوان نمونه مقدار بنزن موجود در بنزين كشور بايد يك درصد باشد، اما در بنزين مصرفي فعلي پنج درصد است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، يوسف رشيدي روز سه‌شنبه در جريان سيصد و چهل و هشتمين جلسه شوراي شهر تهران، گزارشي از وضعيت هواي شهر تهران و انواع آلودگي هاي آن ارائه كرد.

وي با اشاره به ميزان بنزن موجود در بنزين قبل از راه‌اندازي واحدهاي پتروشيمي توليد بنزين و اندازه‌گيري آن در اين مرحله، افزود: غلظت برخي آلاينده‌ها در هواي تهران بسيار زياد است، در حالي كه سال گذشته استانداردهاي جديدي براي آلودگي هوا به تصويب رسيده است، با شرايط فعلي آلودگي هواي تهران و ميزان برخي آلاينده‌ها در آن قطعا به اين ميزان استانداردها نمي رسيم‌.

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران عنوان كرد:ميزان آلودگي هواي تهران امسال در 78 روز بالاتر از استاندارد بود. بايد براي پاك شدن هواي تهران حداقل يك چهارم از ميزان آلودگي هوا كاسته شود.

وي با بيان اينكه غلظت آلاينده آزبست در تهران بسيار بالاست، افزود: در شهرهاي پاك دنيا ميزان آلاينده آزبست پنج از 100 هزارم است، ولي در تهران اين ميزان پنجاه تا 100 برابر حد مجاز است اين در حاليست كه قانون ممنوعيت استفاده از آزبست در صنايع خودروسازي عليرغم تصويب، اجرايي نمي‌شود.

به گفته رشيدي، آلاينده گوگرد نيز در سطح جهاني استاندارد خاصي ندارد و سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده كه ميزان اين آلاينده در همه زمان‌ها و مكان‌ها بايد صفر باشد.

وي با بيان اينكه 80 درصد آلودگي هواي تهران ناشي از خودروهاست، اظهار كرد: در حالي كه قرار بود اين خودروها از امسال استاندارد يورو 3 را داشته باشند، ولي به دليل مشكلات موجود وزارت نفت و صنايع تا به حال و با دو سال تاخير استاندارد يورو 4 براي خودروها اعمال مي‌شود.

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در ادامه در خصوص وضعيت سوخت موجود مصرفي نيز خاطر نشان كرد: وزارت نفت قول داده تا در نيمه دوم سال آينده درصد گوگرد گازوئيل را كاهش دهد.

به گفته رشيدي، 25 درصد آلودگي هواي تهران ناشي از موتورسيكلت‌ها و 60 درصد مربوط به خودروهاي سواري است. در عين حال يك موتورسيكلت هفت تا هشت برابر يك خودرو آلودگي توليد مي‌كند.

رشيدي با تاكيد بر اينكه انبوهي از قوانين اجرا نشده مربوط به آلودگي هوا در دست داريم، اضافه كرد: كاهش ميزان آلودگي هوا تا 25 درصد منوط به انجام برخي محدوديت‌هاي ويژه‌ در مورد تردد خودروها و توسعه حمل و نقل عمومي است، ضمن اينكه بايد توجه داشت استانداردهاي جهاني جلوتر از ما حركت كرده و هر سال سخت‌تر مي‌شوند .

وي در عين حال با ارايه پيشنهاد دعوت از نمايندگان شركت پخش و پالايش فرآورده‌هاي نفتي در شوراي شهر تهران خواست : شركت مذكور در مورد ميزان آلاينده‌هاي موجود در سوخت توليدي كشور به ويژه‌ در واحدهاي پتروشيمي توضيحات لازم را ارائه كند.

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران عنوان كرد: فعاليت اصلي واحدهاي پتروشيمي توليد حلال‌هاي صنعتي است و ميزان اكتان اين حلال‌ها پايين است، اما امكان دارد كه مواد خطرناك در داخل آن‌ها وجود داشته باشد.

حسن بيادي ـ نايب رييس شوراي شهر تهران ـ در اين همين رابطه ، اظهار كرد: در اين مدتي كه آلودگي هواي تهران اوج گرفت، بارها نسبت به اين وضعيت هشدار داديم، اما متاسفانه در حالي كه مردم اكسيژن نياز دارند، مسوولان و ما آلودگي هوا را براي آن‌ها تعريف مي‌كنيم .

وي اضافه كرد: بايد از مسوولان وزارتخانه‌هاي نفت، بهداشت و صنايع و سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران و نيز دادستاني براي توضيح در مورد آلودگي هوا دعوت به عمل آيد.

ابتكار رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران نيز با اشاره به مصوبه شوراي شهر در خصوص آلاينده‌هاي فرار گفت: در اين مصوبه از دولت خواسته‌ايم تا فعاليت خود را درخصوص كاهش آلودگي هوا انجام دهد.

وي در ادامه گفت: كيفيت بنزين نيز براي كاهش آلودگي هوا بحث خيلي مهمي است و انتظار داريم تا نصبت به حل اين معضل اقدامات لازم صورت گيرد.

خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي شهر تهران نيز در اين خصوص شوراي شهر خواست تا از مسئولان مربوطه ساير دستگاه‌ها براي ارائه فعاليت‌هاي انجام شده به اين حوزه دعوت به عمل آيد.

شيباني، عضو شوراي شهر نيز تذكر چندين ساله خود در خصوص لزوم خروج خودروهاي فرسوده و با ورود خودروهاي نو به تهران را تاكيد كرد.

No comments:

Post a Comment