Sunday, January 16, 2011

گاردين: تصاوير اينترنتی اعتراض های تونس خاطره ندا در اعتراض های ايران را زنده کرد

صدای آمریکا: گاردين زير عنوان «نا آرامی تونس زنگ خطری برای منطقه» می نويسد صدای نا آرامی های عظيم و بی سابقه تونس در تمامی جهان عرب طنين انداخته است وهمگی شاهدند که چگونه يکی از سرکوب گرترين رژيم های منطقه در مقابل قدرت مردم مجبور به دادن امتيازهائی گسترده می شود.

يک مفسر مصری در پيامی توئيتری نوشت تمامی رهبران عرب با نگرانی به تونس چشم دوخته اند.

هيجان در جهان عرب را شبکه تلويزيونی الجزيره، که آزادترين و پوياترين کانال تلويزيونی درمنطقه محسوب می شود، همراه با پخش تصاويری از برخورد تونسی ها با نيروهای امنيتی منعکس می کرد.

درهمين حال توئيتر، فيس بوک و بلاگ ها سانسور دولتی را خنثی کرده بودند.

تصاوير تلفن های دستی از خونريزی ناشی از تيراندازی به يکی از معترضين تونسی برای اعراب يادآور ندا آقا سلطان زن جوان ايرانی بود که در جريان اعتراض های پس از انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری ايران در سال ۲۰۰۹ در تهران کشته شد.



لس انجلس تايمز زير عنوان «شبکه های اجتماعی منبع اصلی اخبار مربوط به اعتراض ها در تونس می نويسد «معترضين در تونس برای تدارکات و گزارش وقايع از بلاگ ها، فيس بوک، توئيتر، اسناد ويکی ليکس، يوتيوب و متدهای ديگراستفاده می کنند.

اينترنت به رغم سانسور شديد توسط دولت به بزرگترين منبع خبری درباره اعتراض هائی مبدل شده بود که خود معترضين تهيه کننده آنها بودند.

با توجه به ماهيت اينترنت، اطلاعاتی که درباره اعتراض ها پخش می شد با طيف گسترده ای از تبليغات و واقعيات همراه بود.

بيش از ۳۰۰۰ ويديو زير عنوان Sidi Bouzid روی يوتيوب رفت که معرف نام شهر محل برگزاری بسياری از اعتراض هاست. اين شهر در عين حال صحنه خود سوزی محمد بوعزيز جوان ۲۹ ساله ای بود که پس از تصرف دکه بدون جوازش توسط پليس بيکار شده بود.

No comments:

Post a Comment