Thursday, June 10, 2010

در آستانه سالگرد 22 خرداد، هنوز بیش از 30 زن در زندان بسر می برند

نزدیک به یک سال از انتخابات 22 خرداد سال 1388 می گذرد، روزی که با ظهور جنبش سبز، حق خواهی کنشگران آن قربانی های بسیاری گرفت: زنانی در این میان کشته شدند و خیل عظیمی از زنان به زندان ها افکنده شدند.

با وجود آن که به دلیل عدم اطلاع رسانی از سوی زنانی که در خیابان ها بازداشت شده اند، تعدادی دقیق از زنان بازداشتی در یک ساله اخیر وجود ندارد اما همین تعداد زنانی که اخبارشان در رسانه ها آمده است نشان دهنده آن است که طیف و تعداد زنانی که در یک ساله اخیر به دلیل حق خواهی و فعالیت های کنگشرانه خود بازداشت شده اند، بسیار گسترده است .

زنان بسیاری در طول یک ساله اخیر با احکام سنگین مواجه شدند حتا برای برخی از زنان زندانی احکام اعدام صادر شد و یا حتا پای چوبه های دار رفتند (مانند شیرین علم هولی)

سایه سنگین احکام سنگین برای زنانی که پس از بازداشت، امروز دیگر در زندان نیستند اما هر لحظه به دلیل آن که در ایران بسر می برند ممکن است با اجرای حکم شان زندانی شوند نیز بسیار است از جمله حکم سنگین شش سال زندان و 74 ضربه شلاق برای سارا توسلی و یا حکم 3 سال حبس تعزیری برای آذر منصوری، تایید حکم 2 سال حبس و پرداخت مبلغ سیصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم برای هاله سحابی.

برگزاری جلسات دادگاه زنانی که با صدور وثیقه آزاد شده اند (مانند ژیلا بنی یعقوب، زهره تنکابنی و بسیاری دیگر)، نگرانی از صدور احکامی سنگین و سایه سنگین زندان برای آنان را افزایش می دهد.

محرومیت از تحصیل مانند ستاره دار شدن لیلا صحت و اخراج از دانشگاه (از جمله محرومیت از تحصیل عاطفه رنگریز و نگین سیاح، طه ولي زاده، شهلا ابراهیمی، آستره مولودی، سمیرا چلانی، مریم زارعی و...) یکی دیگر از تبعیض هایی است که زنان فعال این روزها با آن مواجه هستند.

محرومیت از شغل نیز از جمله مشکلاتی که زنان فعال در داخل کشور با آن روبرو هستند، از جمله محرومیت از شغل نرگس محمدی، صبا واصفی و سمیرا صدری

احضارها و تماس های تهدیدآمیز گاه و بیگاه زنان فعال (از جمله فشار به صبا واصفی و یا احضار زهرا مجردی ) برای محدود کردن فعالیت هایشان که تنها معدودی از آنها در اخبار منعکس می شود نیز از جمله این فشارها در یک ساله اخیر بر زنان است.

بازداشتی های سال 1389

No comments:

Post a Comment