Saturday, June 26, 2010

نقض حقوق دانشجویی در ایران

فشار بر فعالین دانشجویی و دانشجویان در هفته گذشته همچنان ادامه داشت.

خبرگزاری حقوق بشر ایران
رهانا : در ادامه فشار بر فعالین دانشجویی، از سویی با اقداماتی نظیر تخلیه کوی دانشگاه و انتقال دانشگاه خواجه نصیر به شهرستان مراغه علاوه بر فشار از ایجاد هر گونه هماهنگی‌ و چند صدایی جلوگیری می‌شود، از سویی دیگر به بهانه برخورد با بد حجابی فضای امنیتی دانشگاه تشدید شده است.


آیت‌الله خامنه‌ای با درخواست آزادی دانشجویان زندانی قاطعانه مخالف است

در حالی که فشارها بر دانشجویان زندانی هم‌چنان ادامه دارد و در برخی دانشگاه‌ها ادامه تحصیل را منوط به همکاری با حراست دانشگاه کرده اند؛ عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، در سخنانی که در “خبرگزاری فارس” انعکاس یافته است، فاش کرد که آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه ٢۶ خرداد سال گذشته با درخواست “آزادی دانشجویان زندانی” که از سوی همسر مهدی کروبی عنوان شد “قاطعانه” مخالفت کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری بهزاد باقری شد

سازمان عفو بین الملل، در سندی که عصر دوشنبه منتشر کرد، با نام بردن از بهزاد باقری، دانشجوی آزادی خواه دربند ایرانی، وی را یکی از زندانیان عقیدتی ای خواند که صرفا به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز خود در رابطه با آزدی بیان بازداشت شده. عفو بین الملل همچنین از همگان خواست تا با ارسال نامه به مقامات مسئول جمهوری اسلامی، خواستار آزادی بی قید و شرط این فعال دانشجویی شوند.

دانشجویان قربانی دادگاه‌های انقلاب

آرش صادقی فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی و از اعضای جوانان حزب مشارکت از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

لازم به ذکر است که آرش صادقی در پرونده پیشین خود که مربوط به وقایع سالگرد ۱۸ تیر ماه بوده است به ۳ سال حبس محکوم شد و حکم فعلی در خصوص بازداشت وی در روز عاشورا صادر شده است.

حسین نبی زاده پس از گذشت یک هفته روز گذشته با منزلش تماس گرفته و خانواده ی خود را را از سلامت جسمی اش مطلع کرده اما کماکان از اتهامات و محل بازداشت حسین و ناصر نبی زاده اطلاعی به خانواده هایشان داده نشده است.

همچنین با وجود گذشت بیش از پنج ماه از بازداشت احسان عبده تبریزی او همچنان بلاتکلیف در بند امنیتی (۲۰۹) وزارت اطلاعات به سر می برد . این در حالی است که زندانیان بعد از مراحل بازجویی شان باید به بند عمومی منتقل شوندو از شرایط فوق امنیتی این بند رهایی یابند .

در خبری دیگرمحاکمه علی ملیحی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قوه قضاییه برگزار شد و در این جلسه دکتر محمدعلی دادخواه و رضا زارعی وکلای مدافع و همچنین آقای ملیحی به دفاع در مقابل کیفرخواست پرداختند.

دانشجویان میهمان بند عمومی‌

مجید توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی‌تکنیک به دلایل نامعلومی از اندرزگاه هفت زندان اوین به بند ۳۵۰ اطاق ۲ منتقل شد. این درحالی است که ارتباطات تلفنی این بند به بهانه “تعمیرات ساختمانی” قطع شده است.

از سوی دیگر سلمان سیما فعال دانشجویی دانشگاه آزاد و عضو سازمان دانش آموختگان ایران که روز ۲۲ خرداد ماه برای دومین بار طی یکسال گذشته بازداشت شده بود، به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

همچنین ، درپی عدم موافقت قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با مرخصی محسن عبدی، این فعال دانشجویی دانشگاه بوعلی بار دیگر اوایل هفته جاری به زندان اوین منتقل شد.

در خبری دیگر دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین درجریان اعتراضات دانشجویی با واکنش شدید مقامات دانشگاه مواجه شده اند که در هماهنگی با نیروهای اطلاعاتی استان مقدمات صدور احکام تعلیق و اخراج تعدادی از دانشجویان را فراهم آورده اند.

فشار مضاعف بر دانشجویان بهائی

سارا محبوبی دانشجوی محروم از تحصیل بهایی ساکن ساری، صبح روز پنجشنبه , ۳ تیر پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات شهر ساری بازداشت شد.

این در حالی است که ظهر روز شنبه ۲۹ خردادماه، ماموران امنیتی به منزل وی رفته و به دلیل عدم حضور ایشان در شهر ساری موفق به بازداشت وی نشدند. اتهامی که متوجه نامبرده می باشد برگزار کردن جلسه پیگیری حق تحصیل بهاییان در ساری است.

لباس‌های «جلف، تنگ و بدن‌نما» مصداق «بدحجابی»

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در تشریح مصادیق پوشش مناسب برای دانشجویان دختر گفت: در آئین‌نامه آمده است که نوع پوشش دانشجویان دختر باید به شکلی باشد که لباس‌ها گشاد و بلند باشد و روسری یا مقنعه نیز بلند و به صورت کلی حجم بدن خانم‌ها را نشان ندهد.

همچنین در هفته‌ای که گذشت معاون دانشجویی دانشگاه تبریز درباره تعداد احضار دانشجویان بدحجاب به کمیته انضباطی گفت: از ابتدای سال تاکنون از حدود ۷۰ دانشجوی بدحجاب تعهد اخذ شده است و با بیش از ۱۰ دانشجو نیز برخورد انضباطی صورت گرفته است.

در ادامه پروژه سناریو سازی برای فعالین دانشجویی در هفته گذشته سه دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز که از فعالین صنفی و سیاسی این دانشگاه محسوب می‌‌شوند ، در حالی که در ماشین شخصی خود مشغول بحث بوده‌اند از طرف نیروهای امنیتی با توهین و تحقیر و به جرم مزاحمت برای نوامیس برای مدتی بازداشت شدند و پرونده‌ای با جرم مزاحمت برای نوامیس تشکیل شد.

دستور تخلیه کوی دانشگاه در آستانه ۱۸ تیر

با نزدیک شدن سالگرد حمله به کوی دانشگاه از یک سو مدیرکل کوی دانشگاه اعلام کرده دانشجویان حداکثر تا “پنجم تیرماه” برای تخلیه این کوی فرصت دارند، و از سوی دیگربازداشت دانشجویان منتقد و صدور احکام مختلف برای آن‌ها همچنان ادامه دارد. همزمان مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران از ایجاد کارگروه عفاف و حجاب در این دانشگاه خبر داده و کامران دانشجو، وزیر علوم هم گفته است: هیچکس در دانشگاه‌ها مجاز نیست با افراد و تشکل‌هایی که علیه اسلام و نظام فعالیت می‌کنند، همراهی کند

همچنین استاندار آذربایجان شرقی از انتقال دانشگاه خواجه نصیر به شهرستان مراغه در راستای تراکم زدایی از پایتخت و تامین عدالت در کشور خبر داد.

No comments:

Post a Comment