Wednesday, June 16, 2010

احمدی‌مقدم:قتل ندا آقاسلطان صحنه‌پردازی وسناریو بود/ناجا از روز اول تا آخر ناآرامی‌ها فقط از سلاح شلیک‌کننده رنگ استفاده ‌کرد

احمدی‌مقدم : جمعیت معترض در 25 خرداد حداکثر 500 هزارنفر بود/ جمعیت 9 دی قطعا بالای یک میلیون نفر بود/ ناجا از روز اول تا آخر ناآرامی‌ها فقط از سلاح شلیک‌کننده رنگ استفاده می‌کرد
سردار سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم در گفتگویی مشروح ضمن آسیب‌شناسی و کالبدشکافی حوادث پس از انتخابات، ناگفته‌هایی از مهمترین رویدادهای یک سال اخیر از جمله نقش رهبر معظم انقلاب در عبور از فتنه، ماجرای کهریزک، کوی دانشگاه و قتل ندا آقاسلطان را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، فرمانده نیروی انتظامی همزمان با سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم ، با اشاره به اینکه ناجا بر اساس برخی قرائن و شواهد آشکار، حوادث پس از انتخابات را پیش‌بینی می‌کرد گفت: ما اشراف اطلاعاتی نسبتا مناسبی در نوع تعاملات ستادها و جریان‌ها داشتیم و می‌دانستیم مثلا اعضای تحریریه یک نشریه داخلی رفته اند و هسته اصلی بی بی سی فارسی را تشکیل دادند که از عوامل اصلی ایجاد حوادث پس از انتخابات شد.

وی با اعلام اینکه تمام تلاش پلیس جلوگیری از ایجاد تنش و درگیری تا مقطع پیش از انتخابات بود، افزود: حتی به خاطر یک مصلحت بزرگتر در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی یا منکرات هم مسامحه می‌کردیم تا اینکه بهانه ندهیم تا فردا بگویند نیروی انتظامی مداخله کرد و کاملا بی‌طرفانه و امن عمل می‌کردیم. با این همه، غوغای انتخاباتی که شروع شد توانستیم مسائل را پیش ببریم و به لحاظ اطلاعاتی و عملیاتی هم آماده بودیم.

سردار احمدی‌مقدم که با هفته نامه «سروش هفتگی» گفتگو کرده ، با تقسیم‌بندی هرم سیاسی و اجتماعی ناآرامی‌های پس از انتخابات به سه لایه اتاق فکر، صحنه‌گردانان و عوامل میدانی و مردم گفت: گروهی بودند که چون بازداشت و زندانی شدند من اسم آنها را نمی‌برم، ولی نظرسنجی‌هایی درست می‌کردند مبنی بر اینکه پیروز نهایی انتخابات هستند. البته خودشان هم در آخرین نظرسنجی‌ها گفتند آقای احمدی‌نژاد برنده است، اما تاکید می کردند که این را نگویید چون تضعیف روحیه می‌شود.

وی افزود: با این حال آنها باز هم اطلاعات اشتباه می‌دانند و به نامزد خودشان می‌گفتند برنده است.

وی در تشریح اتفاق‌هایی که همزمان با روز انتخابات در ستاد یکی از نامزدها افتاد و سازماندهی آشوب‌ها از یک سازمان مرکزی گفت: وقتی رفتیم ستاد قیطریه را بازرسی و پلمب کنیم، متوجه شدیم فیلم آنجا مستقیم و زنده پخش می‌شود و چند نفر در صف مصاحبه با بی بی سی بودند. ما اطلاعات دقیقی داشتیم که اینها سازمان رای درست کرده‌اند که بخشی حقیقی و بخشی مجازی بود. اگر اغتشاش خودجوش باشد الگوی اغتشاش در چند نقطه با هم فرق دارد، اما اغتشاش‌ها همه جا با یک شعار و یک نوع رفتار و برخورد با پلیس بود. اینها سازمان‌یافتگی و مرکز فرماندهی داشت.

احمدی‌مقدم با تحلیل دلیل تجمیع بیشتر آشوب‌ها در مناطق مرکزی تهران افزود: وقتی مردم در صندوقی در شمیران می‌بینند رای موسوی بیشتر است، تقلب برایشان باورپذیرتر است. بعد هم دسترسی‌شان به رسانه‌ها زیاد است و تحت تاثیر اخبار هستند . وقتی به شاه عبدالعظیم می‌روید همه می‌بینند مردم 70 درصد به احمدی‌نژاد رای داده‌اند و تقلب را باور نمی‌کنند. آنجا که تقلب باور شد زمینه‌های اجتماعی به وجود آمد. حامیان احمدی‌نژاد نوعا در طبقات پائین اقتصادی بودند یا آنها که احساس محرومیت داشتند و فکر می‌کردند دولت احمدی‌نژاد توانسته تا حدی کار کند و به آنها روحیه دهد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان در برآورد آمار راهپیمایی‌ها نباید گرفتار افراط و مبالغه شوند، جمعیت حاضر در راهپیمایی 25 خرداد حامیان موسوی را 300 تا 500 هزار نفر تخمین زد و درباره تعداد راهپیمایان حاضر در روزهای نهم دی و 22 بهمن 88 هم گفت: جمعیت 9 دی قطعا بالای یک میلیون نفر بود و در 22 بهمن 88 هم به نظر من دو میلیون نفر آمده بودند.

وی قتل ندا آقاسلطان را در روزهای اوج ناآرامی‌های پس از انتخابات یک صحنه‌پردازی و سناریو توصیف کرد که سرنخ آن قطعا در خارج از مرزها است و افزود: این ماجرا هم تحلیل پزشکی دارد هم اطلاعاتی. در هر صورت خانم آقا سلطان قربانی ماجرا شده و ما در این تردید نداریم. ما از این مسئله متاسفیم و جا دارد دستگاه اطلاعاتی تا آخر این ماجرا را پیگیری کند.

سردار احمدی‌مقدم استفاده نکردن نیروهای انتظامی از سلاح گرم را در آشوب‌های پس از انتخابات به دستور شورای عالی امنیت ملی ذکر کرد و ادامه داد: قطعا ناجا از روز اول تا آخر دستور داشت سلاح جنگی به دست نگیرد و سلاح پینت‌بال که رنگ شلیک می‌کند استفاده می‌کرد. حتی تفنگ‌های ساچمه‌ای هم نیاوردیم. دستور ما این بود که حتی در برخورد با اغتشاش هم برخوردها کم‌شدت باشد. تلاش داشتیم تا وقتی درگیری ایجاد نشده ما شروع‌کننده نباشیم. ما سپرده بودیم که فضای آرامش حفظ شود تا رسانه‌ها کار خود را بکنند، مگر این که برسیم به جایی که عده‌ای ابهام نداشته و مرض دارند تا با آنها برخورد کنیم.

فرمانده ناجا با انتقاد از رفتار خودسرانه برخی نیروهای یگان ویژه در ماجرای کوی دانشگاه تهران، حضور پیشگیرانه پلیس را در محیط‌های دانشگاهی یکی از راههای جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های بیشتر در موارد مشابه دانست و ادامه داد: من اگر اشتباهی کرده باشم می‌گویم و معذرت می‌خواهم. حوادث اخیر فتنه بود و من به خبرنگاری گفتم کهریزک تلخ‌ترین حادثه پارسال بود.

احمدی‌مقدم پخش برخی صحنه‌ها از آسیب دیدن نیروهای پلیس را با وجود خدشه‌دار شدن ابهت و اقتدار نیروها در مجموع مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: این آمار خوبی نیست که بگوییم پلیس کتک خورد، اما اینکه این یک چهره از نظام است که کتک می‌خورد اما خشونت بیش از حد ندارد، این هم قابل تامل است، اتفاقا من می‌خواهم بگویم همین فیلم‌ها و تصاویر باعث شد بعدا خیلی از افکار نسبت به ناجا ترمیم شود و مردم این را به حساب سعه صدر نیروی انتظامی گذاشتند.

وی ضمن آسیب‌شناسی کمبودهای ناجا در جریان حوادث پس از انتخابات گفت: شاید می‌توانستیم جلوی برخی هزینه‌ها را بگیریم. مثل بازداشتگاهها. ما فکر نمی‌کردیم بازداشت‌های انبوه داشته باشیم. بازداشتگاهها و مکان‌های موقت ظرفیت محدود دارد و باید امکاناتی داشته باشد، اما اینها دچار خلاء بود. داشتن آبپاش‌های کارآمد یا وسایل ضد اغتشاش هم می‌توانست رو در رویی نیرو را با مردم به حداقل برساند. ما در این زمینه مجهز نبودیم. مسئله دیگر آستانه تحمل بود، خستگی مفرط و فرسایش نیروها در فصل گرما باعث شده بود از خود واکنش تند عصبی بروز بدهند که خسارات را زیاد می‌کرد.

سردار احمدی‌مقدم 22 بهمن را نقطه پایان فتنه پس از انتخابات ذکر کرد و درباره تدابیر و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای عبور از بحران‌ها گفت: نقش ایشان در عبور از این فتنه بی‌نظیر بود. نارسایی‌ها را از ما نمی‌پذیرفتند و خواهان برخورد با کسانی بودند که این نارسایی‌ها را به وجود آوردند. ایشان به دنبال حقوق مردم بودند .

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع دوباره اغتشاشات در کشور گفت: مقام معظم رهبری در جلسه ای با نظامیان می گفتند "برای نظامی، حمله دشمن فرض است". از نظر ما به عنوان سیستم امنیتی وقوع چنین مسایلی و حتی بدترین وضعیت نیز احتمال آن مفروض است و باید خود را آماده کنیم تا بتوانیم خسارات آن را در جامعه کاهش دهیم. چرا که هرقدر بتوانیم احتمالات را پیش‌بینی کنیم در پیشگیری موفق تر خواهیم بود.

No comments:

Post a Comment