Sunday, June 13, 2010

شیرین عبادی از تشکیل کمپین بین‌المللی برای آزادی زندانی سیاسی ایران خبر داد

جـــرس: به مناسبت فرا رسیدن ٢٢ خرداد، سالگرد انتخابات و اولین سال تولد جنبش سبز، جمعی از ایرانیان حامی جنبش سبز مقیم فرانسه، با تجمع در میدان صلح پاریس، پشتیبانی خود را از جنبش سبز مردم ایران و مطالبات آنها اعلام داشتند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، در این تجمع که به دعوت «کمیته مستقل ضد سرکوب ایرانیان در پاریس» برگزار گردید، دهها تن از ایرانیان و گروههای مختلف سیاسی و حقوق بشری، حضور داشته و گردهم آمده بودند تا ضمن حمایت از جنبش سبز مردم ایران، بر "تداوم" آن تا دستیابی به اهدافش تاکید نمایند.
این گزارش همچنین سخنرانان فرانسوی این مراسم را رئیس بخش بین‌المللی حزب کمونیست فرانسه، معاون شهردار پاریس و نماینده جنبش آزادیخواه فرانسه اعلام کرد، که طی اظهاراتی، روند سرکوب مردم در ایران را محکوم کردند و همزمان با جنبش مردم ایران "علیه استبداد" اعلام همبستگی نمودند.
عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و محمدجواد اکبرین روزنامه‌نگار و دین‌پژوه ایرانی نیز، سخنرانان ایرانی گردهمایی سالگرد ٢٢ خرداد پاریس بودند.
عبادی در اظهارات خود خاطرنشان کرد "برخی رسانه‌های وابسته به حاکمیت معتقدند جنبش سبز ضعیف‌تر شده که این گونه نیست. حاکمیت از ترس خود، جنازه‌های اعدام شدگان اخیر را نیز تحویل خانواده‌های اعدام‌شدگان نداده است. آیا دولتی که حتی از منتقد مرده خود می‌ترسد، قوی است."
وی افزود: "اخیرا اعلام شده تعدادی از زندانیان آزاد شده‌اند. این آزادی چگونه بوده؟ تعدادی را در ازای وثیقه‌های سنگین از زندان به شکل موقت آزاد کرده‌اند و آنها در انتظار حبس‌های طویل‌المدت هستند که صادر می‌شود. در حقیقت آنها از زندانی کوچک‌تر به زندانی بزرگ‌تر منتقل شدند و به خاطر وثیقه سنگین خود اجازه تحرک و ابراز نظر ندارند."

عبادی در مورد نحوه دستگیری‌ها گفت: "اکثر دستگیری‌ها بعد از نیمه شب و برای ارعاب مردم است. به نرگس محمدی فعال سرشناس حقوق بشر اشاره می‌کنم که ساعت ۱۲ نیمه‌شب در مقابل چشمان حیرت‌زده و وحشت‌زده دو فرزند سه ساله‌اش بازداشت شد. بازداشت در این ساعت شب،‌ آیا هدفی جز ترساندن مردم دارد."

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که اخیرا کمپینی با مشارکت سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر برای دفاع از زندانیان ایران تشکیل شده که از همه دعوت می‌کنیم با آن همکاری کنند."

محمدجواد اکبرین، پژوهشگر دینی نیز در سخنرانی خود خاطرنشان کرد "تلویزیون ایران اعلام کرد که اتفاق مهم سال گذشته این بود که بین گروه‌های فتنه‌گر اختلاف ایجاد شده است. من می‌خواهم بگویم سال گذشته دو اتفاق مهم افتاد، یکی میان دولتمردان و دیگری در میان مردم که علیرغم همه پرچم‌ها و نظرات مختلف، موفق شدند بیش از تمام سی سال گذشته گفتگو و تحمل و تساهل و تسامح را میان خود نهادینه کنیم و در برابر نظامی که سعی کرد زندگی را از ما بگیرد، مشق زندگی را تمرین کردیم. ما هنوز در آغاز راه قرار داریم و برای رسیدن به آرمان مشترک نیاز به زمان و همت بیشتری داریم."

اکبرین پیرامون اتفاق مهم میان دولتمردان ایران خاطرنشان کرد "آنها علیرغم سی سال تلاش خود برای اینکه بگویند به حقوق بشر و کرامت انسان‌ها احترام می‌گذارند، به همه در داخل و خارج ایران ثابت کردند که برای بقای خودشان در قدرت، خون و آبروی مردم را به آسانی می‌ریزند و می‌فروشند. این تغییرات بزرگ را باید به همه به خصوص کسانی که در دهه مخوف شصت مظلومانه مقاومت کردند، تبریک گفت."

لازم به ذکر است شرکت‌کنندگان در این تجمع، پس از خاتمه سخنرانی‌ها، زنجیره سبزی را از میدان صلح تا میدان اینوالید به مسافت هفتصد متر تشکیل داده و با در دست داشتن نوار سرتاسری سبز و سر دادن شعارهایی علیه دیکتاتوری و سرکوب، خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.

در شهرهای مختلف جهان، از جمله لندن، آنکارا، بروکسل، آمستردام، اسلو، واشنگتن، توکیو، برلین، استکهلم، گوتنبرگ و ... نیز، مراسم مشابهی به مناسبت سالگشت تولد جنبش سبز برگزار شد.

No comments:

Post a Comment