Tuesday, June 15, 2010

مبارزه با بدحجابی

جرس: در حالی که محمود احمدی نژاد در برابر دیدگان میلیون ها مخاطب تلویزیونی مبارزه با بد حجابی را مورد تائید دولت ندانست و اعلام کرد که اینگونه برخوردها را نمی پسندد، برای نخستین بار از آغاز حکومت جمهوری اسلامی در ایران بیشترین فشار برای کنترل بد حجابی به مردم وارد می شود.

رئیس پلیس فرودگاه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از خروج 71 زن بد حجاب از کشور جلوگیری کرده است.

هر چند که تذکر برای حجاب بانوان در فرودگاه عملی تازه نبوده است اما تا به حال سابقه نداشته است که کسانی به علت بد حجابی ممنوع الخروج بشوند.

خروج به شرط حجاب

نبی الله حیدری رئیس پلیس فرودگاه جمهوری اسلامی ایران دیروز در گفتگو با خبر گزاری ایلنا اعلام کرد که در ادامه طرح مبارزه با بد حجابی بیش از 33 هزار مسافر زن و مرد بعدد از تعویض لباس هایشان اجازه پرواز پیدا کرده اند.

وی اعلام کرد بیش از 87 هزار زن مسافر نیز تذکر گرفته اند و سه هزار نفر برای آنکه بتوانند مسافرت کنند مجبور به دادن تعهد شدند.

البته حیدری اعلام کرد که این تذکرات و سختگیرثی ها تنها برای مسافران نیست و ازورود همراهان بد حجابی هم که به استقبال یا بدرقه مسافر خود آمده اند جلو گیری می شود.
راه بی پایان

این سخت گیری ها تازه در ادامه طرحی است که از خیابان ها و با خواباندن اتومبیل ها آغاز شد و به سرعت راه خود را به دانشگاه ها هم باز کرد به طوری که بخشنامه طرح حجاب و عفاف چند ماه پیش به دانشگاه های کشور ابلاغ شد .

هر چند که سختگیری هایی از این دست مخالفانی در کشور دارد اما از آنجایی که حامی اصلی برگزاری این طرح آیت الله خامنه ای است ، مخالفت ها راه به جایی نحواهد بر

رهبر حمایت می کند

چندی پیش محمد تقی رهبر نماینده مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرده بود که طرح حجاب و عفاف باید زودتر برقرار شود و آن را خواسته رهبر ایران دانسته بود.پیش از او نمایندگان دیگری نیز از این سخن گفته بودند که اجرای این طرح از حمایت رهبر ایران برخوردار است .

با این همه آقای خامنه ای خود نیز در روز 14 خرداد تلویحا به این موضوع اشاره کرد و اعلام کرد که برخی عمل کردن به بعضی از احکام اسلام را خشونت می دانند و این درست نیست. وی از احکام حجاب ، قصاص و جهاد به عنوان مثالی برای این موضوع نام برد,

موج نا آرام مبارزه

از سوی دیگر موجی که از فروردین ماه و با اعتراض برخی مراجع به روند بد حجابی در کشور به راه افتاده است به رغم اعمال تمام این سختگیری ها آرام نمی گیرد و روزی نیست که یکی از خبرگزاری های نزدیک به دولت خبری مبنی بر اعتراض یکی دیگر از مراجع به بد حجابی در کشور منتشر نکند.
اما پس از سخنان 14 خرداد ماه رهبر ایران گویا راه برای اعمال فشارهای بیشتر باز شده است . برگه های جریمه جداگانه برای ماشین هایی صادر می شود که سرنشین بد حجاب دارند و آنها برای انکه اتومبیل خود را از پلمپ خارج کنند باید به مراکز اعلام شده مراجعه کنند و مراحل قانونی را که هیچ گاه از طرف پلیس ایران مشخص نشده است طی کنند.
ربطی به دولت ندارد

پلیس اعلام کرده است که چنانچه فرد خاطی در برابر تذکر پلیس مقاومت کند بازداشت خواهد شد. به رغم تمام این فشارها محمود احمدی نزاد در سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که برخورد با بد حجابی ربطی به دولت ندارد .
پنج سال پیش نیز او در سخنانی مشابه ادعا کرد که ظاهر مردم ربطی به دولت ندارد و در شان دولت ندانست که در اموری از این دست دخالت کند اما تنها یک ماه پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور طرح امنیت اجتماعی در کشور ایجاد شد و مردم شاهد تردد خود روهایی با نام "گشت ارشاد"بودند که اختیار داشتند کسانی را به خاطر ظاهرشان بازداشت کنند.
این بار اما سخنان احمدی نژاد در نقد طرح مبارزه با بد حجابی صدای اعتراض دوستان او را هم بلند کرده است .

اعتراض به احمدی نژاد

سید احمد خاتمی امام جمعه تندرو و موقت تهران که از حامیان احمدی نژاد است در سخنانی اعلام کرده است که احمدی نژاد مبارزه با بد حجابی را تحقیر کرده است .
خاتمی که از ایده پردازان مبارزه با بد حجابی است در سخنانی مفصل اعلام کرده است که از ابعاد پررنگ فرهنگ ایرانی و اسلامی رعایت حجاب است و بر مبارزه با بدحجابی و اجرای طرح حجاب و عفاف تاکید کرده است .
از سوی دیگر محمد جواد منتظری رئیس دیوان عدالت اداری نیز از سخنان احمدی نژاد انتقاد کرده است و اعلام کرده رئیس جمهور نباید سخنانی می گفت که کسانی بتوانند از آن سوء استفاده کنند.
علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز که از مخالفان سرسخت احمدی نژاد است این سخنان وی را برگرفته از تفکر اسفندیار رحیم مشایی می داند و می گوید اگر رئیس جمهور با این طرح مخالف است طرح دیگری را ارائه بدهد.
مخالفت تاثیری ندارد

با این همه مسلم است که حتی اگر سخنان احمدی نژاد واقعی بود و توسط پلیس تهران تکذیب نمی شد بازهم مخالفت او در اجرای این طرح تاثیری نداشت,

طرح حجاب و عفاف با بیشترین سختگیری ها در حالی در کشور در حال اجرا است که هنوز هیچ نهاد رسمی اعلام نکرده است که واقعا چه چیزی مصداق بد حجابی است و هنوز هم تشخیص این نکته که چه کسی بد حجاب است و چقدر برعهده سلیقه افرادی است که قرار است با آن مبارزه بکنند .
هرچند که مسولان امر میزان حجاب را هنوز معرفی نکردند اما روزهای متوالی است که خبرگزاری های نزدیک به دولت تکلیف این ماجرا را برای مخاطبانشان مشخص کرده اند.
آنها که در این چند ماه خبرهای راهپیمایی ها و اعتراض ها برای بد حجابی تیتر یک خبر گزاری شان بوده است حالا و پس از سخنان رهبر ایران با انتشار نظرات آقای خامنه ای در خصوص حجاب ، حجاب برتر را چادر معرفی می کنند.

No comments:

Post a Comment