Wednesday, June 16, 2010

روز ۲۶ خرداد

سید ابراهیم نبوی

صدها دانشجوی معترض دستگیر شدند

تیراندازی در تهران هفت کشته برجا گذاشت

در جریان تیراندازی شب گذشته گروهی از بسیجیان به سوی مردم، هفت تن کشته شدند. این تیراندازی شب گذشته در ساعات پایانی راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم تهران در اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت. تلویزیون ایران صبح امروز سه‌شنبه با تائید خبر کشته شدن هفت نفر، اعلام کرد که بر اثر این تیراندازی‌ها چند تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. رادیو دولتی ایران نیز در گزارشی اعلام کرد که در جریان حمله " اراذل و اوباش" به یک پایگاه بسیج، هفت تن کشته شده‌اند. گزارش‌های دیگر از تهران حاکی است که در این تیراندازی‌ها، گروهی از موتورسواران لباس شخصی نیز به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند. خشونت‌های روز گذشته بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های جهان داشته است. این رسانه‌ها تصاویری از زخمی‌شدگان این ناآرامی‌ها را پخش کرده‌اند.

نامه اعتراض شجریان به صداوسیما

محمدرضا شجریان، با ارسال نامه‌ای به صدا و سیما، رسما به بهره برداری تبلیغاتی صدا و سیما از آثار خود اعتراض کرده و خواهان جلوگیری از پخش صدای خود از این رسانه شد. شجریان در نامه خود به ضرغامی رئیس صدا و سیما، به طور مشخص از سرود " ایران ای سرای امید" نام برده و اعلام کرده‌است که این سرود در سال ۱۳۵۷ خوانده شده و به هیچ وجه مرتبط با شرایط کنونی ایران نیست. نامه شجریان در زمانی ارسال می‌شود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی، از آهنگ‌ها و سرودهایی که این خواننده برجسته ایرانی به مناسبت پیروزی انقلاب ۵۷ خوانده، به ویژه سرود " ایران ای سرای امید"، در پوشش تبلیغاتی مربوط به پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سؤال‌برانگیز ایران به طور مکرر استفاده می‌کند.

امکان بازشماری بخشی از آرا

شورای نگهبان امروز سه شنبه اعلام کرد که امکان شمارش دوباره بخشی از آرای مورد اعتراض وجود دارد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته‌است که شورای نگهبان در صورتی دستور بازشماری آرا را صادر خواهد کرد که در مورد وقوع تخلف در انتخابات به نتیجه برسد. به گفته وی فقط صندوق‌های " حوزه‌های مورد اختلاف" بازشماری خواهد شد. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد امکان ابطال آراء، گفت که چنین احتمالی دور از ذهن نیست. وی در عین حال تاکید کرد که باید صحت " ادعاها" بررسی شود.

ممنوعیت گزارش از ناآرامی‌های ایران

خبرگزاری رویترز ساعاتی پیش، از ممنوعیت پوشش دادن ناآرامی‌های ایران توسط خبرنگاران خارجی خبر داد. یک مقام وزارت ارشاد به رویترز گفته‌است که هیچ خبرنگاری اجازه ندارد که گزارش یا فیلم از سطح شهر تهیه کند. ناآرامی‌های اخیر ایران بازتاب وسیعی در شبکه‌های خبری جهانی داشته‌است. شماری از شبکه‌های خبری پیش از پخش تصاویر ضرب و شتم مردم در خیابان‌های تهران به ببیندگان خود هشدار دادند که این گزارش‌ها دربرگیرنده صحنه‌های خشونت آمیز و ناراحت کننده‌است. یکی از خبرنگاران شبکه دو تلویزیون هلند نیز از ایران اخراج شده و یک خبرنگار بلژیکی نیز در جریان ناآرامی‌ها آسیب دیده‌است.

هشدار موسوی درباره گردهمایی امروز

ستاد میرحسین موسوی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای موسوی در راهپیمایی امروز ولیعصر حضور نخواهد داشت. در این بیانیه از مردم خواسته شده که در دام" درگیری‌های طراحی شده" نیافتند. در راهپیمایی دیروز مردم به صورت خودجوش قرار برگزاری یک راهپیمایی دیگر برای ساعت ۱۷ امروز از میدان ولیعصر به سمت جام جم گذاشته شده‌است. میرحسین موسوی برای حضور در برنامه‌های مستقیم تلویزیونی و بیان مواضعش در خصوص انتخابات و وقایع پس از آن ابراز آمادگی کرده‌است.

عبدالفتاح سلطانی بازداشت شد

بنا به گزارش‌های رسیده از تهران ساعاتی پیش، عبدالفتاح سلطانی، عضو کانون مدافعان حقوق بشر بازداشت شد. در پی ناآرامی‌های اخیر کشور، بیش از ۳۰۰ نفر از فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر بازداشت شده‌اند. طی درگیری‌های اخیر در تهران و شهرهای دیگر نزدیک به ده نفر کشته شده و شماری نیز مجروح شده‌اند. صبح امروز، محمدعلی ابطحی و سعید حجاریان دو تن از حامیان مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. گزارش‌ها همچنین از بازداشت ۲۰ نفر از فعالان ملی-مذهبی در تبریز خبر می‌دهد.

راهپیمایی پرسنل بیمارستان رسول اکرم

امروز، سه‌شنبه، شمار زیادی از پرسنل بیمارستان رسول اکرم تهران به تظاهرات اعتراضی در برابر این بیمارستان پرداختند. این راه‌پیمایی در اعتراض به شلیک روز گذشته نیروهای بسیج به شهروندان در خیابان آزادی تهران انجام شد. به گفته مسئولان اورژانس بیمارستان، شب گذشته ۲۸ نفر از میدان آزادی تهران به این بیمارستان منتقل شده‌اند که ۸ نفر از آنان کشته و ۲۰ نفر دیگر مجروح هستند. تظاهرکنندگان که متشکل از پزشکان، پرستاران و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران شاغل در بیمارستان رسول اکرم بودند شعار الله اکبر سر داده و مقوانوشته‌هایی در دست داشتند. این راهپیمایی با تشویق و بوق زدن خودروهای عبوری همراه بود.

No comments:

Post a Comment