Thursday, August 19, 2010

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران

وزارت خارجه انگلستان، با احضار سفیر جمهوری اسلامی در لندن، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، بیانیه وزارت خارجه بریتانیا در مواردی نظیر صدور حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، اعدام یک نوجوان همجنسگرا و حکم حبس برای هفت رهبر زندانیِ جامعه بهایی در ایران را به وی گوشزد کرد.
به گزارش رویترز، الیستر برت، مدیر کل وزارت خارجه انگلستان، بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۷ مردادماه، پس از دیدار با رسول موحدیان، سفیر دولت جمهوری اسلامی در انگلستان، وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد اشاره قرار داده و با انتشار بیانیه‌ای، از مقامات ایران خواست تا به تعهدات بین‌المللی خود و مسئولیت‌های خود در قبال مردم ایران پای‌بند باشند.
دستگاه دیپلماسی انگلستان، در این بیانیه به پرونده سکینه محمدی آشتیانی اشاره کرده است، که به اتهام زنای محصنه و همکاری در قتل همسرش به سنگسار و اعدام با چوبه دار محکوم شده است.
به دنبال انتشار خبر حکم سنگسار خانم محمدی‌آشتیانی، جامعه جهانی به این حکم اعتراض کرده و خواستار لغو حکم سنگسار این متهم دربند شد که در نهایت و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها، قاضی پرونده اجرای حکم سنگسار را به طور موقت متوقف کرد.
مدیر کل وزارت خارجه انگلستان، پرونده ابراهیم حمیدی، جوان ۱۸ ساله‌ای که به اته "لواط" به اعدام محکوم شده است را نیز مورد اشاره کرد.
نتیجه دادگاه ۷ رهبر جامعه بهایی ایران، که از حدود ۳ سال پیش در حبس به سر می‌برند و در خردادماه امسال مورد محاکمه قرار گرفته و به اتهام "جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور و محاربه"، به ۲۰ سال حبس محکوم شده اند، از موارد مورد اشاره به سفیر ایران بود.
مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا خاطرنشان کرد که نمونه‌های فوق الذکر نشان می‌دهد که ایران حتی تمایل ندارد از استانداردهای قضایی خود و حداقل‌ تضمین‌های آیین‌ دادرسی جمهوری اسلامی پیروی کند.
این مقام دستگاه دیپلماسی انگلستان، با اشاره به این مطلب که جامعه بین‌الملل به نظارت بر وضعیت این افراد ادامه خواهد داد، تأکید کرد که دولت متبوع وی به طور مداوم به این مسائل اشاره خواهد کرد تا از پایمال شدن حقوق افرادی که "ناعادلانه مورد آزار و اذیت واقع شده‌اند"، جلوگیری به عمل آورد.
رویترز همچنین آورده است "این بیانیه در حالی منتشر شده است که هنوز مشخص نیست آیا مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا به طور ویژه برای صحبت پیرامون این مسائل سفیر ایران را احضار کرده یا دلایل دیگری در میان بوده است."
مقامات جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی در این مورد از خود نشان نداده اند، اما مقاماتی چون محمدجواد لاریجانی، مشاور رئیس قوه قضاییه ایران، از مدتها پیش اعلام کرده بودند که وضعیت حقوق بشر در ایران، در "بهترین" شرایط قرار دارد.

No comments:

Post a Comment