Saturday, August 14, 2010

هشدار جنتی به دولت: مردم رای‌شان را پس می‌گیرند

احمد جنتی در نمازجمعه دیروز تهران در انتقاد به تمایل دولت به مذاکره با آمریکا، تلویحا به دولت دهم هشدار داد: اگر دنبال مسائل دیگری به غیر از خدمت به مردم هم هستید، بدانید که مردم به شما اعتماد نخواهند کرد و اگر اشتباه کردند و به شما رای دادند، آن رای خود را پس می‌گیرند.

دبیر شورای نگهبان در حالی دولت را به پس‌گرفتن آرا تهدید کرده است که در سال‌های گذشته همواره حامی محمود احمدی‌نژاد و دولت‌های نهم و دهم بوده و از جمله همین حمایت‌ها، مایه اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد سال گذشته قرار گرفته است.

آقای جنتی دیروز 22 مرداد در نمازجمعه تهران بدون اشاره مستقیم به اعلام آمادگی اخیر رئیس‌جمهوری برای مذاکره با آمریکا، در این باره گفت: نمی‌دانم چرا برخی وقتی به آمریکا می‌رسند، خیلی شل می‌شوند.

او که در یک سال گذشته و پس از اعتراض به انتخابات از چهره‌های اصلاح‌طلب با عنوان «سران فتنه» نام می‌برد،‌ گفت: یکی از مشکلات فتنه هم این بود که این فتنه‌گران می‌خواستند هر طور شده راه را برای مذاکره با آمریکا باز کنند و ملت ما این دشمنی‌ها با آمریکا را کنار بگذارد.

موضوع مذاکره با آمریکا از سال‌ها پیش در محافل سیاسی داخل ایران مطرح بوده است اما پیش از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد با احتیاط و بیشتر به شکل تابو درباره آن سخن گفته می‌شد، درحالی که پس از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد وی بارها به‌طور آشکارا دراین‌باره سخن گفته است.

دو هفته پیش محمود احمدی‌نژاد برای مذاکره با باراک اوباما اعلام آمادگی کرده و گفته بود که حاضر است در حضور خبرنگاران با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره مسائل جهان مذاکره کند. با این حال یک روز پس از این درخواست، کاخ سفید این پیشنهاد را رد کرد.

از زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در طول پنج سال گذشته، این هشتمین بار بود که پیشنهاد مناظره و مذاکره با روسای جمهور ایالات متحده از سوی او مطرح شده است.

دبیر شورای نگهبان ضمن اشاره به کودتای 28 مرداد و سرنگونی دولت محمد مصدق، از کسانی که حرف از مذاکره با آمریکا می‌زنند پرسید: آیا جنایات آمریکا را فراموش کرده‌اید؟ خیال می‌کنید این‌ها آدم شده‌اند؟

او تاکید کرد: این‌ها (آمریکا) همان هستند. هرچه هم بتوانند دست از دشمنی با ما برنمی‌دارند.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چند روز پیش گفته بود که استراتژی مذاکره با آمریکا را رهبری تعیین می‌کند. درست یک روز پس از اظهارات وی، علی اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، تاکید کرد که ایران آماده مذاکره با کشورهای 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای است.

با این حال چند روز پیش، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: کشور ما بنا ندارد وارد مذاکرات دوجانبه با آمریکا شود و کسی هم این موضوع را مطرح نکرده است.

پس از قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و درپی آن، تحریم‌های شدیدتر اروپا، به نظر می‌رسد مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به گفت‌وگو با مقام‌های دولت آمریکا روی خوش‌تری نشان داده‌اند، اما هشدار روز گذشته احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان به طرفداران مذاکره با آمریکا، از جمله محمود احمدی‌نژاد، نشان می‌دهد که مذاکره با آمریکا می‌تواند مخالفان جدی در داخل داشته باشد.

روابط ایران و آمریکا پس از حمله گروهی از دانشجویان به سفارت آمریکا در تهران در پاییز 31سال‌پیش، رو به سردی رفت تا این‌که از سال 1359 رابطه سیاسی دو کشور قطع شد. در طول این سال‌ها روابط دو کشور فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

رابطه ایران پس از 11 سپتامبر 2001 که جورج دبلیو بوش، ایران را همراه با عراق و کره شمالی محور شرارت نامید، بیش از پیش تیره شد.

دو سال پیش با روی کار آمدن باراک اوباما، امیدواری‌هایی برای احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا شکل گرفت اما هنوز در این باره اتفاقی نیفتاده است.

احمد جنتی؛ از حمایت تا هشدار به احمدی‌نژاد

در شرایطی احمد جنتی نسبت به سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره طرفداری از مذاکره با آمریکا انتقاد کرده که پیشتر سخنرانی‌ها و اعلام حمایت آشکار آقای جنتی و دیگر اعضای شورای نگهبان از آقای احمدی‌نژاد، به‌عنوان یکی از مستندات کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی درباره تقلب در انتخابات، به شورای نگهبان ارائه شده است.

آقای جنتی درباره حمایت از آقای احمدی‌نژاد گفته است: حمایت من از آقای رئیس‌جمهور یكی به دلیل حمایت‌های «آقا» بوده و دیگر این‌كه غالباً مواضع و شاخصه‌های وجودی رئیس‌جمهور را می‌پسندم؛ مانند ساده‌زیستی، تواضع، پركاری، عدالتخواهی صادقانه، علاقه به خدمت به محرومان، شهامت و شجاعت در اقدام به كارهای سنگین و احیاناً خطرناک، مبارزه با ظلم و فساد و استكبار و سلطه طلبان زورگو در حد تحقیر آن‌ها و برخورد از موضع قدرت با آن‌ها و ابتكار در عمل كه همیشه حرف اول را مبتكران می‌زنند.

شورای نگهبان نهادی است که مسئولیت تایید انتخابات و تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات را برعهده دارد، اما دبیر این شورا آشکارا از یکی از نامزدهای انتخابات حمایت کرده است.

اعتراف احمد جنتی به «علاقه» به محمود احمدی نژاد، درحالی بیان می‌شود که در گزارش کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، حمایت‌های وی و دیگر اعضای شورای نگهبان از محمود احمدی‌نژاد در دوران تبلیغات انتخابات، به عنوان یک تخلف آشکار مورد اشاره قرار گرفته است.

در گزارش کمیته صیانت از آرای آقای موسوی آمده است: آیت‌الله جنتی در تریبون‌های مختلف از جمله نماز جمعه تهران از آقای احمدی نژاد جانبداری کرده است.

«تهمت و دروغ گناه کبیره است»

احمد جنتی دو هفته پیش در مسجد جمکران، نزدیک قم، در یک سخنرانی بار دیگر از مخالفان دولت با عنوان «سران فتنه» نام برده و ادعا کرده بود سندی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد وابسته به عربستان سعودی به مخالفان در ایران داده‌اند تا با آن «نظام را منقرض کنند».

این اتهام آقای جنتی، انتقاد اصلاح‌طلبان و برخی از چهره‌های اصول‌گرا را در پی داشت.

برخی از وب‌سایت‌های خبری نزدیک به اصول‌گرایان، از جمله خبر آنلاین، پیش‌بینی کرده بودند که آقای جنتی در نمازجمعه دیروز تهران درباره اتهامی که اخیرا به اصلاح‌طلبان زده است، توضیح خواهد داد اما او در این باره سکوت کرد.

او در نمازجمعه دیروز تهران به موعظه مخاطبان خود پرداخت و گفت: غیبت و تهمت و دروغ گناهان کبیره است. باید حواس خود را جمع کنیم، زخم زبان به کسی نزنیم و توهین نکنیم، هتک حیثیت از اشخاص نکنیم، آبروی مسلمانان محترم است تا جایی که می‌توانیم باید آبروی اشخاص را حفظ کنیم. شنیدن آهنگ‌های نامشروع و تهمت و غیبت یا شنیدن حرف‌هایی که موجب نشر شایعه و اختلاف می‌شود و اذهان را مشوه می‌کند، جایز نیست.

پیش از این مهدی کروبی در نامه‌ای به احمد جنتی از او خواست که سند اتهام به رهبران معترض به انتخابات و مخالفان دولت را افشا کند.

میرحسین موسوی نیز با تاکید بر این‌که این سخنان اولین «خلاف‌گویی» آقای جنتی که به گفته او باید «امانتدار رای مردم و پاسدار قانون اساسی» باشد، نیست؛ آن را دلیلی آشکار برای تقلب در انتخابات سال گذشته بر‌شمرد.

آقایان کروبی و موسوی همچنین در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مراجع تقلید شیعه، از آنان خواستند برای این ادعای آقای جنتی، از او مدرک بخواند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ای دراعتراض به اتهامات دبیر شورای نگهبان به مخالفان دولت، از قوه قضائیه درخواست رسیدگی و تاکید کرد برای احمد جنتی «مصونیت آهنین» در نظر نگیرد.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران نیز پیشنهاد داد که این اتهام بررسی شود «تا اگر واقعیت دارد، تکلیف روشن شود و اگر دروغ است با دروغ‌پردازی‌هایی که مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است، برخورد شود.»

همچنین علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس، از احمد جنتی خواست که برای اثبات ادعای خود مبنی بر دریافت کمک مالی مخالفان دولت از آمریکا، مدارک و اسناد خود را به دستگاه قضایی و کمیسیون اصل نود مجلس ارائه کند.

به گفته علی مطهری، اگر مستندی برای ادعای آقای جنتی وجود نداشته باشد، «مصداق بارز افترا» خواهد بود.

اما پس از این واکنش‌ها، سخنگوی شورای نگهبان گفت که احمد جنتی برای اظهارات اخیر خود مبنی بر پرداخت یک میلیارد دلار به سران اصلاح‌طلبان از سوی آمریكا، مدرک و اسناد دارد.

عباسعلی کدخدایی وعده داد که اگر روزی در محاکم قضایی به این مسأله رسیدگی شود، «آقای جنتی حتماً اسنادی ارائه خواهد داد».

No comments:

Post a Comment