Monday, August 16, 2010

درحکومت‌های خودکامه انتقاد یعنی براندازی

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «امروز با فریاد بلند اعلام می‌کنیم از اینکه انقلاب کردیم و به جمهوری اسلامی رای دادیم پشیمان نیستیم»، هشدار داد که حاصل کار فتنه‌گران واقعی که بی‌محابا دروغ می گویند و این دروغ‌ها را به پای نظام می‌گذارند کاهش رضایت مردم و سستی اعتماد جامعه به حکومت و آسان‌ترکردن کار دشمنانی است که می‌خواهند ضربه اساسی به نظام و کشور وارد کنند.به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، اعضای سابق اتحادیه انجمن های اسلامی در اروپا با رییس موسسه بین المللی گفت‌‌و‌گوی فرهنگها و تمدن‌ها دیدار و گفت‌وگو کردند.حجت الاسلام و المسلمین سید محمدخاتمی در این دیدار ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان وتقدیر از کار ارزنده تدوین تاریخچه اتحادیه انجمن های اسلامی در اروپا و یادآوری خاطرات خوب همکاری و همراهی با اتحادیه در دوران مسئولیت در اروپا، گفت:« از آنجا که جنبش اسلامی دانشجوئی در خارج بخشی از پیکره حرکت و مبارزات ملت ایران در دوره اخیر تاریخ است پرداختن به آن خود به خود اهتمام به کل جنبش ملی و نهضت اسلامی نیز هست.»وی با اشاره به آنچه بعد از کودتای آمریکائی – انگلیسی ۲۸ مرداد و شکست نهضت ملی و استقرار نفس گیر خودکامگی وابسته به آمریکا و سرکوب آزادی‌ها که به پیدایش یاس از امکان هرگونه فعالیت قانونی و مسالمت آمیز برای ایران منجر شد، به شکل‌گیری جریان های مسلح در ایران و خشونت متقابل رژیم جبار و گروه‌های زیر زمینی مبارز اشاره کرد و به نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی و نتایج درخشان آن پرداخت.رئیس بنیاد باران افزود:«هم پای مبارزات ملت ایران در داخل علیه استبداد و استعمار ،فرزندان ملت در خارج هم فعال بودند؛ ابتداء همه گرایش‌ها تحت عنوان "کنفدراسیون" فعالیت می‌کردند ولی دیری نپائید که جوانان مسلمان احساس کردند که می‌بایست با عنوان مخصوص خود و با حفظ هویت دینی و تقویت آن به فعالیت و مبارزه بپردازند.»وی تصریح کرد:« همین امر سبب تاسیس انجمن های اسلامی در اروپا و بعد سامان محوری آن " اتحادیه "شد که به حق نقش شهید بزرگوار آیت الله بهشتی در ایجاد و تقویت آن نقشی ممتازی بود و پس از آن تشکل انجمن های اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا نیز فعال شد.»خاتمی با بیان اینکه «اتحادیه و انجمن‌ها با سه هدف بزرگ کار خود را آغاز کردند و بحمدالله توفیقات بزرگی نیز داشتند»، گفت:« هدف اول بالابردن آگاهی‌های دینیة سیاسی و اجتماعی خود، هدف دوم بهره‌گیری از فضای بازتری که در آن به سر می‌بردند برای تقویت مقاومت و مبارزه ملت ایران در داخل کشور و انتقال مسائل و نظرات آنان به صحنه افکار عمومی و در یک کلام روشن نگاه‌داشتن چراغ مبارزات ضد استبدادی و ضداستعماری ملت و هدف سوم معرفی و تقویت نهضت آزادی‌خواه اسلامی در ایران بود.»رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود:« خوشبختانه انقلاب اسلامی و طرح انگاره‌های آن به تداوم و تقویت این جریان در خارج کشور کمک کرد و دانشجویان هویت خود را در ارتباط و اتصال با نهضت و انقلاب اسلامی تعریف کردند و در برهه‌ای حساس توانستند نقش در خور توجهی در جهت خدمت به انقلاب و کشور و ملت شریف ایران ایفاء کنند.»وی ادامه داد:« در اینجا خوب است با توجه به آنچه گذشته به پرسشی مهم پاسخ گوئیم.ما و شما چه می خواستیم و تلقی ما از انقلاب و اسلام و مطالبات مردم چه بود؟ در انقلاب اسلامی و رهبری امام چه خصوصیتی بود که آنرا از حرکت‌ها و جنبش‌های فکری – مبارزاتی اسلامی آن روزگار در بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی که نوعا گرایش به ظاهر گرائی و جمود از یکسو و خشونت و منطق گریزی از سوی دیگر داشتند ممتاز می‌کرد؟»خاتمی در پاسخ گفت:« پاسخ روشن است، دین در انقلاب اسلامی طرفدار آزادی بود و مردم را حاکم بر سرنوشت خود می‌خواست.فراخوان به وضعیتی داشت که در آن رابطه خدایگان و برده میان حاکمان و مردم به رابطه ناشی از ارباب بودن مردم و خدمتگزار و مسئول بودن حکومت تبدیل شود.»رییس جمهور پیشین کشورمان یادآور شد:« در این بینش، حکومت، برآمده از رای و رضایت مردم بود و عدالت را بسیار و وسیع‌تر از عدالت اقتصادی آن هم پیروی سطحی از مدل‌های ناقص مارکسیستی می‌دید.»وی تاکید کرد:« ما بعد از انقلاب همواره از زبان امام (ره)اهمیت مردم و رای آزاد آنان را شنیدیم.اصرار به تدوین قانون اساسی و بعد همه‌پرسی آن و شکل‌گیری نهادهای مردم بنیاد و تاکید بر اینکه "میزان رای ملت"است و نیز استقرار نظامی که همه ارکان آن حتی رهبری به طور مستقیم یا غیر مستقیم برآمده از رای و رضایت مردم و مسئول در برابر آنان باشند، شاهد این مدعی است.»رئیس جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« حاصل انقلاب هم جمهوری اسلامی بود؛"جمهوری" به همان معنی که در همه جای عالم تعریف شده است که در آن محور و مدار باید مردم باشد به اضافه اینکه در آن معیارهای دینی و ارزش‌های اسلامی بخصوص اخلاق و عدالت و کرامت آدمیان رعایت شود.»خاتمی تصریح کرد:« چون فعلیت حکومت در نظام ما ناشی از اراده و رای مردم بود، طبعا لازمه‌اش وجود آزادی است گرچه نفس آزادی هم در جای خود یک ارزش والای انسانی و الهی است.»رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «در حکومت‌های خودکامه انتقاد یعنی براندازی»، گفت:« این در حالی است که ما در انقلابمان خواستارحکومت و نظامی بودیم که آزادی بیان و انتقاد، نه تنها حق ،بلکه وظیفه مردم (امر به معروف و نهی از منکر) باشد و از زبان رهبر فقید انقلاب این فراز بلند را شنیدیم که حاکمان نبایند بپندارند که کسی را حق انتقاد نیست؛انتقاد بلکه تخطئه موهبتی است الهی.»وی تاکید کرد:« البته آنچه ما می خواستیم علاوه بر تامین آزادی و کرامت انسان و تضمین حق حاکمیت او بر سرنوشت که همگی از پایه های مردم سالاری است این بود که نظام ما دچار کاستی و سستی نظام‌های دموکراتیک هم نباشد یعنی جدا خواستار حاکمیت ارزش‌های والای الهی و معنوی و نیز عدالت و اخلاق در جامعه بخصوص نسبت حاکمان با مردم بودیم؛ یعنی ما بیش از آنچه در دنیای آزاد امروز هست یا ادعا می‌شود هست، می‌خواستیم و می‌خواهیم.»سید محمد خاتمی سپس اظهار داشت:« امروز بی‌ابهام و با فریاد بلند اعلام می‌کنیم، از اینکه انقلاب کرده‌ایم پشیمان نیستیم؛ از اینکه به جمهوری اسلامی رای داده‌ایم اظهار ندامت نمی‌کنیم، به طرفداری خودمان از انقلاب و جمهوری اسلامی افتخار می‌کنیم، اما می‌گوئیم نباید جمهوری اسلامی ولو به نام اسلام از مسیرخود منحرف شود.»وی تصریح کرد:« می‌گوئیم در جمهوری اسلامی باید زمینه مشارکت و حضور در عرصه سرنوشت برای همه فراهم باشد و لازمه آن باز بودن فضا و آزاد بودن احزاب و تشکل‌ها و فعالیت‌هاست و اینکه انتقاد نه تنها ممنوع نباشد بلکه ارزش به حساب آید.»رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:« اگر در کشوری انتقاد و بیان آزاد بود بسیاری از مشکلاتی که در اثر سوء مدیریت و حتی توطئه پیدا و پنهان پیش می‌آید از میان برداشته خواهد شد و فسادی که شعار مبارزه با آن را می شنویم ولی عملا در حال گسترش است کاهش خواهد یافت.»وی افزود:« ما می‌گوئیم بی اخلاقی و بد اخلاقی آفت بزرگ یک حکومت است و می‌گوئیم ظلم به هر صورت و توسط هر کسی مردود و محکوم است و حال شگفت انگیز است که دلسوزانی که چنین می‌گویند و می‌خواهند به انواع اتهامات متهم و فتنه‌گر معرفی شوند.»رئیس بنیاد باران یادآور شد:« فتنه‌گرواقعی افراد یا جریان‌هایی هستند که بی محابا دروغ می‌گویند و آن را به پای نظام می‌گذارند و می‌کوشند تا عرصه را بر هرکس و هر جریان که نمی‌پسندند تنگ کنند و آزادی‌های قانونی را محو و قانون را بی‌اعتبار کنند و چهره دین و نظام را ناپسند و زشت جلوه دهند و حاصل اینها کاهش رضایت مردم و سستی اعتماد جامعه به حکومت و آسان‌ترکردن کار دشمنانی است که می‌خواهند ضربه اساسی به نظام و کشور وارد کنند.»سیدمحمد خاتمی خاطر نش

انسان‌های بیدار انقلاب از آنچه کرده‌ایم پشیمان و ناخشنود نیستیم و از خواست‌های اساسی ملت و ارزش‌هائی که از انقلاب و امام آموخته‌ایم دست بر نمی‌داریم و لحظه‌ای از مردم و کرامت و آزادی آنان و پاسداری از حرمت و اعتبار ایران عزیز و ایرانی سرفراز در جهان غافل نمی‌مانیم.»در این دیداردو جلد تاریخ فعالیت اتحادیه به سید محمد خاتمی اهداء شد و گزارشی از نحوه تدوین این اثر که هنوز جملاتی از آن نیز در دست تالیف است ارائه شد.همچنین در این دیدار دبیر اسبق اتحادیه و بعضی از اعضاء دیگر پیرامون وضع گذشته و حال اتحادیه و نیز موضوعات روز مطالبی را بیان داشتند و دیدگاه‌های خود درباره آزادی و موانع پیشرفت کشور و لزوم تجدید نظر در سیاست‌ها و رفتارها برای بهره گیری از قوانین و تدبیر همه نیروها با دیدگاه‌های مختلف و خدمت به ایران و انقلاب اسلامی در این برهه حساس و خاص بیان کردند.

No comments:

Post a Comment