Wednesday, August 25, 2010

قدرت مردم را اینجا میتوان دید ،,, افتخاری: ایران را ترک می کنم

در پی واکنش های معترضانه مردمی نسبت به ابراز محبت علیرضا افتخاری به رئیس دولت، این هنرمند موسیقی سنتی و ملی، ضمن انتقاد از اعتراضاتی که به وی وارد شده، از رئیس دولت و گروه فرهنگی وی نیز گلایه کرد و گفت "پس از این پیش آمدها و تبعات بسیاری که برای من و خانواده‌ام به وجود آمد، حتی برای یک بار یکی از اطرافیان متعددی که احمدی نژاد دارد، احوالی از ما نپرسید تا حداقل بدانم کارم درست بوده یا نه اما اکنون می‌گویم نه."

وی همچنین تاکید کرد "در پی اتفاقاتی که اخیرا ناخواسته گرفتارش شدم و هجمه بسیاری که بعد از آن، برای خود و خانواده‌ام پیش آمد، رفتن را به ماندن ترجیح می‌دهم، و قصد دارم از ایران بروم و در فرانسه زندگی کنم و قبل از رفتن نیز، طی نامه ای جهت خداحافظی، از رئیس دولت می خواهم که به جای من خودش جوابگوی مردم باشد."

جشنی که ختم به خیر نشدبه گزارش خبرآنلاین، در روز خبرنگار در تهران جشنی بر پا شده بود، که علیرضا افتخاری هم یکی از مدعوین بود که به روی صحنه رفت. او روی سن بود که رییس دولت ناگهان و با زیرکی به سمت او رفت و بنا به قول افتخاری، خودش را از طرفداران و علاقمندان پیگیر آثارش معرفی کرد تا وی به رسم تشکر از ابراز علاقه، او را در آغوش بگیرد.

ابراز علاقه و ادای رسم ادب، توسط افتخاری به همین‌جا ختم نشد. آن چنان که همین اتفاق در محافل خبری این چنین نقل شد: افتخاری انرژی بیشتری صرف این ادای احترام کرد. بر اساس گزارش ایرنا، این استاد آواز موسیقی اصیل ایرانی پس از آن که رییس جمهور را در آغوش کشید، به او گفت: "آقای رییس‌جمهور دوستت دارم."

اما افتخاری در گفت و گوی خود با خبرآنلاین، این ابراز دوستی را "متعلق به همه مردم ایران می‌داند و اصرار دارد که همه مردم ایران را دوست دارد" و رییس دولت را نیز به عنوان فردی از میان همین مردم مورد احترام قرار داده است.

آغاز اعتراضات پیرو این مراسم و انتشار اخبار حواشی آن، موجی از انتقادها افتخاری را در بر گرفت، تا جایی که او وادار به عکس‌العمل شد.افتخاری در این باره گفته است "در پی اتفاقاتی که اخیرا ناخواسته گرفتارش شدم و هجمه بسیاری که بعد از آن، برای خود و خانواده‌ام پیش آمد، رفتن را به ماندن ترجیح می دهم."

او در این باره توضیح داد: "پس از آن مراسم و مسایل بسیاری که در پی آن پیش آمد، برخوردهای بدی با من و خانواده‌ام صورت گرفت، پیگیری‌هایی که خبرنگاران هم داشتند به نوعی در حادشدن این ماجرا تاثیر داشت...همین پیگیری‌ها و بی انصافی‌های برخی، ماجرا را برای ما بسیار ناگوار کرد. ناگوار، نه از آن روی که رسم ادب به جا آوردم، بلکه به خاطر برداشت‌های نادرستی که از رابطه من با رییس جمهور شد."

تکذیب خواندن ربنای جایگزین شجریانخواننده موسیقی سنتی کشور در حال مواجهه با بازتاب‌های دیدار با رییس قوه مجریه بود که با پیش آمدن ماه مبارک رمضان و پخش نشدن «ربنا» با صدای استاد شجریان، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که در پی حذف این قطعه از صدا و سیما، افتخاری می‌خواهد جایگزین «ربنا» رابخواند و در اختیار صدا و سیما بگذارد.

افتخاری با تکذیب این خبر، یافتن جایگزین برای آن قطعه را نشدنی دانست و با ابراز ارادت به دیگر استاد آواز ایرانی اعلام کرد که مردم می‌توانند از طرق دیگری، به جز شبکه‌های صدا وسیما، این قطعه را در خانه هایشان بشنوند و حتما هم خواهند شنید.

او در این یادداشت از برخوردهای سیاسی با هنرمندان نیز ابراز ناراحتی کرده و نوشته بود: چرا باید دنبال دیگرانی باشیم تا این قطعه دلنشین را بازخوانی کنند و چرا از داشته هایمان بهره نمی‌بریم؟ بهتر است که شائبه‌ها را برطرف کنیم و دامن هنر را به سیاست آغشته نکنیم.

خودش می‌افزاید بعد از انتشار این یادداشت برخی از مدیران رسانه ملی در تماس با وی، او را از این بابت و به خاطر اسم بردن از محمدرضا شجریان بسیار سرزنش کرده‌اند، اما به این ترتیب هم ماجرا پایان نیافت.

اجازه سوء استفاده نخواهم دادافتخاری همچنین به خبرآنلاین گفت "شب گذشته خبرنگاری از یکی از رسانه‌های بیگانه با من تماس گرفت و نکاتی را مطرح کرد که به او گفتم من هرگز به ملت ایران، کشور عزیز و مسئولان کشورم پشت نخواهم کرد و هرگز اجازه سوء استفاده و موج‌سواری به رسانه‌های خارجی را نخواهد داد."

گلایه از دولتاو با انتقاد و ابراز گلایه از رییس دولت و گروه فرهنگی دولت، اظهار داشت: "پس از این پیش آمدها و تبعات بسیاری که برای من و خانواده‌ام به وجود آمد، حتی برای یک بار یکی از اطرافیان متعددی که رییس جمهور دارد، احوالی از ما نپرسید تا حداقل بدانم کارم درست بوده یا نه اما اکنون می‌گویم نه."

احمدی نژاد خودش پاسخگوی مردم باشدافتخاری در پایان گفت که قبل از رفتن از کشور حتما نامه‌ای به رییس دولت و تیم فرهنگی دولت می‌نویسد و گلایه‌هایش را با ایشان مطرح می‌کند.

او به برخی از مفاد این نامه اشاره کرد و گفت: "در این نامه خطاب به احمدی نژاد خواهم نوشت که شما حتما در جریان آن چه برای من پیش آمد قرار گرفته‌اید، اما هیچ واکنشی نشان ندادید... شاید شما ما را یکی از حواشی دانستید که به موضوعاتی که پیش آمد توجه نکردید. بر این اساس با چند دهه فعالیت در زمینه حفظ و گسترش موسیقی اصیل و عرفانی ایرانی، به قدری این ماجراها آزارم داد که برای رهایی از آن، کشورم را ترک می‌کنم... چطور حتی یکی از دوستان شما هم فرصت نکرد حالی از اینجانب، به عنوان کسی که سال‌ها برای موسیقی اصیل این کشور زحمت کشیده، بپرسد؟ حال آنکه من تنها به خاطر سوء تفاهم‌های ایجاد شده از دیدار با شما تحت فشار قرار گرفتم."

افتخاری تاکید کرد که در این نامه از احمدی نژاد می‌خواهد که به جای او خودش جوابگوی مردم باشد.

این هنرمند موسیقی سنتی، در پایان گفت "به خاطر این مسائل که افسردگی مفرطی برایم داشته قصد دارم از ایران بروم و در فرانسه زندگی کنم... اگر خودم هم بخواهم باید شرایط به نفع خانواده‌ام تغییر کند تا بتوانیم بمانیم و ادامه بدهیم... که بعید می‌دانم اما باید دید چه پیش می‌آید..."

انتقاد از صدا و سیمااین هنرمند عرصه موسیقی، از رییس سازمان صدا و سیما هم گله کرد و گفت "در طی سی سال گذشته به قدری آثار مرا بدون اجازه‌ام پخش کرده‌اند که بی حساب است، اما دریغ از اندکی مهر و محبت."

او خطاب به ضرغامی گفت: "اگر قصدی به جز خدمت به مردم کشورم داشتم، اکنون به خاطر پخش صد‌ها اثرم باید میلیاردها تومان ازآن سازمان مطالبه می‌کردم، اما چون به قصد خدمت و تلطیف روح وروان هموطنانم آثارم را خوانده‌ام، نه تنها درخواستی از سازمان صداوسیما نکردم، بلکه همیشه هم با این عزیزان نهایت همکاری را داشته‌ام. اما گمان نمی‌کردم ایشان هم تا این حد بی‌مهر باشند و توجهی به هنرمندان نداشته باشند و دستمزد سال‌ها همکاری مرا به این نحو وبا کم لطفی فراوان ندهند..."

No comments:

Post a Comment